Direct naar artikelinhoud

Heisa over loopbaan van leerkrachten

Een leerkracht moet in dienst zijn van het bestuur en niet van een afzonderlijke school. Het zou hun loopbaan een stuk flexibeler maken, menen onder meer Katholiek Onderwijs Vlaanderen en het Gemeenschapsonderwijs (GO!) in een uitzonderlijke gemeenschappelijke brief. De vakbonden reageren kritisch. 'Dit is voor ons bijna een breekpunt.'

Al jaren zijn politici, vakbonden en onderwijskoepels het eens: de loopbaan van de leerkrachten moet aantrekkelijker gemaakt worden. Niet alleen zodat wie al in het beroep staat voldoende afwisseling en respect krijgt, maar ook zodat starters niet binnen vijf jaar afhaken, wat nu één op de vijf overkomt.

De manier waarop dit moet worden tegengegaan, vormt echter voer voor verhitte discussies. Juist daarom vragen Katholiek Onderwijs Vlaanderen, het GO!, het Onderwijssecretariaat van Vlaamse Steden en Gemeenten (OVSG) en Provinciaal Onderwijs Vlaanderen (POV) in een brief aan minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) om verder te onderhandelen en een akkoord te sluiten.

Schooljaar van de waarheid

Zo'n gemeenschappelijk standpunt is tamelijk ongebruikelijk. Het toont vooral de gedrevenheid van de onderwijskoepels, die beseffen dat dit het schooljaar van de waarheid wordt. Zij formuleren drie wensen, waarbij de zogeheten affectatie het meest in het oog springt. Concreet betekent dit dat vastbenoemde leerkrachten vandaag tewerkgesteld zijn bij een bepaalde school. De onderwijskoepels willen daar graag verandering in brengen en willen hen verbinden aan een schoolbestuur. Een dat een groter gebied dan vroeger zal beslaan, omdat er al fusies tussen scholen hebben plaatsgevonden of in de maak zijn.

"Dit is wat wij minstens willen", zegt Lieven Boeve, topman van Katholiek Onderwijs Vlaanderen. Hij benadrukt dat het schoolbesturen zou toelaten om meer begeleiding te voorzien en startende leerkrachten sneller een volledige job zouden kunnen krijgen.

Maar zowel het Christelijk Onderwijzersverbond (COV) als ACOD Onderwijs heeft bijzonder grote moeite met dit plan. "Hier zal nog een hartig woordje over moeten worden gepraat", zegt Raf De Weerdt, algemeen secretaris van ACOD Onderwijs. "Voor ons is het juist belangrijk dat een leerkracht aan een instelling verbonden blijft, zeker gezien de bestuurlijke schaalvergroting. Voor ons is dit bijna een breekpunt."

Speelbal van directie

De vakbonden vrezen dat leerkrachten een speelbal worden van een directie. Raymonda Verdyck, bestuurder van het GO!, ziet dit in de praktijk nauwelijks gebeuren. "Wij willen hen toch niet de duvel aandoen? Wij willen juist dat zij 100 procent gemotiveerd aan de slag kunnen gaan. In Antwerpen zijn onze twee scholengroepen nu gefuseerd. Niemand denkt eraan om een leerkracht die gewoon is om in Kapellen te werken plotseling naar de andere kant van Antwerpen te sturen."

Onderwijsminister Crevits laat verstaan dat zij deze maand de onderhandelingen wil opstarten. Maar een akkoord lijkt dus, zo klinkt het ook in de wandelgangen, ver weg.

► 6-7