Direct naar artikelinhoud

Mediamogol Murdoch wil ook zender Sky kopen

Het bod van Rupert Murdoch en 21st Century Fox om de Britse betaalzender Sky volledig over te nemen, krijgt flink wat kritiek. Politici en belangengroepen willen dat de magnaat een fit and proper-test ondergaat.

Vier jaar geleden deed Murdoch al eens een poging om Sky helemaal over te nemen. Zijn 21st Century Fox bezit al 39 procent van Sky, maar de mediamogol wou het helemaal alleen voor het zeggen hebben bij de Britse betaalzender. Alleen gooide toen het afluisterschandaal bij News of the World, een van Murdochs kranten, roet in het eten.

Uitstel is geen afstel, denkt hij, en dus deed hij vrijdag een nieuw bod op Sky om de overige 61 procent van de aandelen te kopen. Murdoch biedt 10,75 pond per aandeel (bijna 13 euro), wat Sky in zijn geheel waardeert op 22 miljard euro. Enkele onafhankelijke directeurs van Sky steunden al het overnamebod.

In handen van één man

Dat Murdoch opnieuw een bod uitbrengt, is niet helemaal verrassend. Dit jaar benoemde hij nog zijn zoon James tot voorzitter, al was dat niet naar de zin van veel andere aandeelhouders. Dat Murdoch nu zijn greep op Sky nog meer wil verstevigen, veroorzaakt flink wat onrust.

Hacked Off, een belangengroep die ijvert voor een vrije pers, wil dat Rupert Murdoch eerst opnieuw een fit and proper person-test ondergaat. Die moet aantonen of hij al dan niet geschikt is om het grootste betaalkanaal in het Verenigd Koninkrijk over te nemen.

Ook vanuit de politiek worden er vraagtekens geplaatst bij de overname, omdat Murdoch zo het zeggenschap krijgt over wel heel veel media.

"Hebben we in Groot-Brittannië dan niets geleerd over het overdragen van de duurst gewaardeerde zender en de grootste kranten in de handen van één man?", vroeg Labour-parlementslid Chris Bryant zich af. "De schade die dat uiteindelijk aan ons politiek systeem kan aanrichten, is immens."

Netwerk betaalzenders

Als 21st Century Fox Sky in handen krijgt, bezit het Amerikaanse mediabedrijf een netwerk aan betaalzenders dat in Groot-Brittannië, Ierland, Oostenrijk, Duitsland, Oostenrijk en Italië samen 22 miljoen huishoudens bedient.