Direct naar artikelinhoud

Met het vuur aan de schenen

Het optreden dat Editors vrijdagavond naar de Antwerpse Lotto Arena bracht was al uitverkocht voor de groep in november vorig jaar het podium opstapte van Vorst Nationaal. Daarmee bevestigde het Britse viertal afgelopen weekend niet alleen zijn status als één van de populairste bands van het moment, maar onderstreepten Tom Smith en zijn vrienden ook dat ze straks op Rock Werchter topact Green Day het vuur aan de schenen zouden leggen.

Rock > Editors overtuigen opnieuw in uitverkochte Lotto Arena HHHH

Het was al halftien voor Editors in de Lotto Arena aan hun optreden begonnen, en in eerste instantie maakte de groep een routineuze indruk. Opener ‘In this Light and on this Evening’ -de titelsong van de jongste cd- miste de intensiteit van de cd, en ook ‘Lights’ liet geen verpletterende indruk na.

Het duurde evenwel niet lang voor de set weer op kruissnelheid zat, en met ‘An End Has a Start’ vonden de muzikanten hun vertrouwde niveau terug. Zanger Tom Smith behoort tot de meest begeesterende frontmannen van zijn generatie, en ook nu zag je hem weer letterlijk in de songs kruipen, denkbeeldige geesten bezweren en te keer gaan op zijn gitaar alsof het een slang was die gewurgd moest worden. Het geluid dat de groep op haar jongste cd exploreert, wordt vooral gedomineerd door synthesizers en electronica, en ook live bouwden nummers als ‘You Don’t Know Love’ en ‘The Big Exit’ stevig verder op de fundamenten van de coldwave uit de prille jaren tachtig. Het contrast van die wat afstandelijk aandoende muziek met de donkere, passionele stem van Smith werkte ook nu weer wonderen, en het publiek raakte na elk nummer meer opgezweept. Goed ook dat er sinds Brussel weer gesleuteld was aan de set. Zo was het zinderende ‘Escape The Nest’ opnieuw opgepikt, en werd het speciaal voor Record Day opgenomen ‘Last Day’ geïntroduceerd, een nummer dat meer verwantschap vertoonde met Depeche Mode dan sommige vaders met hun kinderen. ‘A Life As a Ghost’ hield de traditie in ere om ook minder evidente nummers de set binnen te smokkelen. Niettemin viel het op hoeveel hits Editors inmiddels op het cv hadden staan ‘Munich’, ‘Smokers Outside the Hospital Doors’, ‘The Racing Rats’, ‘Bricks And Mortar’ volgden elkaar op aan een tempo dat weinig tijd liet om even naar adem te happen.

De bisronde was - met ‘Papillion’ in een glansrol - uiteraard een mooie climax, ook al omdat de groep weer voor vuurwerk had gezorgd. En na afloop kon je de band - wat een explosieve ritmesectie, overigens - haast letterlijk op een hoopje vagen. Ondanks de wat aarzelende start gingen de vier uit Birmingham toch weer helemaal tot het uiterste, en ging ook dit keer het publiek als één man door de knieën. Op Werchter, waar de set nog gebalder moet zijn, wordt Editors gegarandeerd één van de uitschieters. Ongeacht hoe groot de groep is die erna nog het podium op moet.