Direct naar artikelinhoud

De Groote Oorlog in liederen

In het herdenkingsjaar van de Groote Oorlog kon het project Armistice 1918 van Bill Carrothers niet ontbreken. Vanavond brengt deSingel dat jazzproject naar Antwerpen. Het is tegelijk het allerlaatste jazzconcert in de Antwerpse cultuurtempel. Of toch niet?

Bill Carrothers (50) is bekend als een erg fijne en tegelijk wat aparte jazzpianist die vooral in kleinere bezettingen furore maakt. Zijn project Armistice 1918 (in septet) is daarop een uitzondering, ook al omdat er zang bij komt kijken (zijn vrouw Peg Carrothers). Carrothers geeft hiermee een eigenzinnige en persoonlijke lezing van het drama van de Eerste Wereldoorlog. In plaats van de gevechten van de oorlog thematiseert hij de eenzaamheid die voelbaar was, zowel aan het front als thuis, het gegeven dat jonge geliefden uit elkaar werden gerukt, dat angstige moeders hun fiere jongens naar het front zagen gaan. Aan de hand van liederen en thema's probeert hij de transformatie te reconstrueren van de relatieve onschuld van 1914 tot de woestenij van 11 november 1918. Het is een ontroerend en treurig verhaal langs beroemde songs zoals 'Roses of Picardy' en 'I'm Always Chasing Rainbows'.

Met dit concert sluit deSingel haar jazzseizoen af. Enkele maanden geleden liet directeur Jerry Aerts al weten dat er voortaan geen jazzprogramma meer komt in zijn huis, tot verbazing van menig waarnemer. Jazz en deSingel, dat is toch decennialang een bijzonder huwelijk geweest? De avonden met Cecil Taylor staan in ieders geheugen gegrift. Het concert van Max Roach en Mal Waldron is geschiedenis. Net zoals het enthousiasme van saxofonist Lee Konitz die in de Blauwe Zaal riep: "Man, I love that sound!" Goed, het jazzprogramma is een tijdje terug wel verhuisd naar de kleinere en minder tot de verbeelding sprekende muziekstudio, maar ook daar konden we nog vaak getuige zijn van inspirerende concerten, meestal ingeleid met een interview met de muzikant(en).

Over and out?

Een goede maand geleden was het nog eens goed raak met Myra Melford, die uitvoerig de tijd nam om haar artistieke motieven en aanpak toe te lichten. Zo slaagde de schijnbaar gedistingeerde cultuurtempel deSingel er mooi in om stevige bruggen te slaan tussen kunstenaar en publiek. Is het wat jazz betreft nu écht over and out? Een precieze reden is niet gegeven. Daarom dat optimisten eerder aan een sabbatjaar denken, een kwestie van reculer pour mieux sauter.

Overigens heeft ook de Gentse cultuurtempel Vooruit recent afscheid genomen van jazz en geïmproviseerde muziek. Het verschil is dat het jazzprogramma gewoon enkele straten verderop is gaan huizen in de Handelsbeurs. Daar houdt Wim Wabbes verder de vinger aan de pols. Deze week bijvoorbeeld met het vierdaagse Ha'Fest.

Bill Carrothers, Armistice 1918 (Sketch). Vanavond in Antwerpen (www.desingel.be) en zaterdag in Gent (www.debijloke.be). Ha'Fest in Gent (www.handelsbeurs.be).