Direct naar artikelinhoud

Er schuilt een Picasso achter de Picasso

Wetenschappers proberen via infraroodstralen de identiteit van de mysterieuze man met het vlinderstrikje die onder Picasso's meesterwerk De blauwe kamer prijkt, te identificeren.

Onder het schilderij De blauwe kamer uit 1901 schuilt een portret dat Pablo Picasso eerder op het doek zette. Waar de blondine op het werk zich baadt, stond ooit de elleboog van een bebaarde man met een vlinderstrikje die Picasso in een verticale compositie portretteerde. De conservators van de Phillips Collection in Washington, waar het werk doorgaans hangt, willen nu ontrafelen wie de persoon op het schilderij is.

De afgelopen vijf jaar onderzochten de experts van de Phillips Collection, de National Gallery of Art, de Cornell University en Delaware's Winterthur Museum het doek om een duidelijker beeld van de man onder de verf te krijgen.

In 2008 konden ze voor het eerst een vaag beeld van het personage vormen via hun technieken. Conservatoren vermoeden echter al veel langer dat er iets schuilgaat achter het vredige tafereel van De blauwe kamer, een werk dat Picasso in zijn beginperiode maakte. Niet alle penseelstreken op het doek matchen immers met de compositie die zichtbaar is. Al in 1954 maakte een curator in een brief akte van deze rare toetsen, maar pas in de jaren negentig konden de museumhouders zien dat er een vage schim achter de geschilderde kamer zat, al wist men toen nog niet dat het om een portret ging.

Picasso was volgens de curator Susan Behrends Frank een haastige schilder, die zijn ideeën snel op doek wilde zetten. Geldgebrek zorgde er dan weer voor dat hij geen enorme voorraad canvas voor handen had en daarom gebruikte de kunstenaar regelmatig doeken opnieuw.

De man met de vlinderdas is in elk geval niet Picasso zelf, een mogelijke kandidaat blijkt kunsthandelaar Ambroise Vollard die Picasso's eerste tentoonstelling hield in 1901, al zijn er geen concrete bewijzen voor dat idee.

Verder onderzoek moet ook de kleuren van het verborgen werk naar voren brengen. De blauwe kamer hangt tot volgend jaar in Zuid-Korea, maar verhuisd dan terug naar Amerika, waar curatoren een tentoonstelling aan het schilderij willen ophangen.