Direct naar artikelinhoud

Bieroorlog gaat finale ronde in

Een afgewezen overnamebod van 92 miljard euro, een verdeeld aandeelhouderschap en een misnoegd management. De coup van AB InBev op SABMiller heeft alles van een Grieks drama. In weerwil van de harde commentaren, is een ontknoping nabij.

Bierbrouwer SABMiller kant zich tegen het overnamevoorstel dat concurrent AB InBev gisteren lanceerde. Het bod van 42,15 pond per aandeel SABMiller vormt "een zeer substantiële onderwaardering" van het bedrijf, klinkt het. Bovendien heeft de Belgisch-Braziliaanse biergroep momenteel niet de steun van de tweede aandeelhouder van SABMiller, waardoor het bod niet kan slagen.

De raad van bestuur van SABMiller moest nog bijeenkomen om het voorstel formeel te bespreken, maar voorzitter Jan du Plessis wachtte niet om in een persbericht het openbaar overnamebod meteen af te slaan. Hij spreekt van "opportunistische en erg voorwaardelijke" voorstellen van AB InBev, met een aantal elementen die "doelbewust zijn ontworpen om onaantrekkelijk te zijn voor vele van onze investeerders. SABMiller wordt door AB InBev op zeer substantiële wijze ondergewaardeerd", besluit Du Plessis.

Koppen tellen

De reactie kwam amper twee uur nadat AB InBev gisterochtend de financiële markten in rep en roer zette, door zijn overnamebod op de nummer twee van de bierwereld bekend te maken. Dat het bod er aan zat te komen, was een publiek geheim. De vraag was alleen wanneer de leidende biergroep haar kaarten op tafel zou leggen.

Gisterochtend dus, en AB InBev liet veel zien. Niet enkel het bod zelf, Dat SABMiller waardeerde op een 92 miljard euro, ook de inzage in twee eerdere afgewezen biedingen verbaasde de markt. Dat AB InBev daarmee de druk opvoerde op SABMiller was duidelijk. En dat had de brouwersgroep met Zuid-Afrikaanse roots vooral aan zichzelf te danken.

Eerder deze week kwam SABMiller immers vervroegd met zijn kwartaalcijfers naar buiten. Als wilde het aan de markt bewijzen dat het heus wel zonder AB InBev verder kon. Dat in de marge daarvan ook bekend raakte dat het een eerder bod van de marktleider had verworpen, maakte nog maar eens duidelijk dat SABMiller de overname door AB InBev als een heuse coup beschouwde. En dat het zijn vel ook duur zou verkopen.

Nadat AB InBev zijn bod had uitgebracht, was het koppen tellen. Want door openbaar te gaan moest AB InBev zich voldoende gesteund weten om geen gezichtsverlies te lijden. Dat bleek ook snel, want meteen na het bod kwam er een persbericht van de grootste aandeelhouder Altria. De tabaksgroep, beter bekend onder haar vorige naam Philip Morris, die 27 procent heeft in de SABMiller-groep toonde zich opgetogen. En daarmee heeft AB InBev een enorme klip genomen, al kon al vermoed worden dat AB InBev gesprekken had gevoerd met de belangrijkste aandeelhouders van zijn overnameprooi.

Terwijl CEO Carlos Brito in een ochtendlijke conferencecall liet verstaan dat ook de andere grootaandeelhouder BevCo het bod genegen was, moest hij daar enkele uren later op terugkomen. BevCo, de holding van de Colombiaanse familie Santo Domingo, die 13,9 procent van de aandelen in SABMiller bezit, bleek tijdens de raad van bestuur toch niet onvoorwaardelijk achter het overnamevoorstel te staan. Dat er verdeeldheid heerst in de raad van bestuur is bijgevolg duidelijk aan de oppervlakte gekomen. Ook de Zuid-Afrikaanse overheidsgecontroleerde Public Investment Corp (PIC) ging niet meteen overstag. Het pensioenfonds is de op drie na grootste aandeelhouder van SABMiller, met een belang van 3,14 procent. Het stemde ook tegen, maar PIC zei wel dat het voorstel van AB InBev voor een extra beursnotering in Johannesburg tegemoetkomt aan een van de bezorgdheden.

Gebetonneerde aandelen

Het mag duidelijk zijn dat AB InBev een vierde bod zal uitbrengen, om de verdeelde aandeelhouders alsnog achter zich te krijgen. Het persbureau Bloomberg citeert bronnen rond het dossier die zeggen dat de toplui en enkele aandeelhouders van SABMiller mikken "op een bod dat dichter ligt bij 45 pond per aandeel", in plaats van de door AB InBev voorgestelde 42,15 pond. Volgens Bloomberg heeft SABMiller AB InBev laten weten onder welke voorwaarden het rond de tafel wil zitten om te onderhandelen over een finale deal.

Het huidige niet-formele bod van AB InBev bevat naast het bod van 42,15 pond per aandeel ook nog een tweede luik. Voor Altria en BevCo is er een ander bod dat een deeltje cash combineert met aandelen AB InBev. Die aandelen zitten wel 'gebetonneerd': ze zouden onder meer niet genoteerd zijn en vijf jaar vastzitten, waarna ze omgezet kunnen worden naar gewone aandelen. Dat bod openbreken en de voorwaarden rond de aandelen wijzigen zou volgens bronnen de piste zijn die AB InBev wellicht zal bewandelen.

De deadline voor de aankondiging van dat formele bod - volgens de Londense financiële spelregels omdat SABMiller in Londen noteert - ligt op 14 oktober. Die deadline kan wel nog verlengd worden.

Phil Carroll, analist bij Shore Capital, zei dat het bod een "goede deal" is voor de aandeelhouders. "Uiteindelijk verwachten we ook dat de aandeelhouders tot een akkoord zullen komen. Maar de paringsdans kan nog wel even aanhouden." Nomura, een van de schaarse internationale beurshuizen die níét als adviseur van AB InBev of SABMiller betrokken zijn en dus redelijk onafhankelijk en zonder hidden agenda hun mening kunnen geven, vindt het bod van 42,15 pond per aandeel ook aantrekkelijk. Analist Edward Mundy denkt echter dat er "potentieel is om het bod nog tot rond 45 pond op te trekken". Hij verwijst daarbij naar de geschiedenis: "We merken op dat in juli 2008 InBev een verbeterd bod uitbracht op Anheuser-Busch dat 7 procent boven het vorige lag", stipt Nomura fijntjes aan.

Het bod van 's werelds topbiermaker om zijn grootste rivaal te kopen is de meest ambitieuze stap voor AB InBev, dat nochtans een lange geschiedenis van overnames heeft. AB InBev heeft een reputatie als het op overnames aankomt. De biergroep spendeerde de voorbije tien jaar zo'n 90 miljard euro aan acquisities. In 2004 gingen het Belgische Interbrew en het Braziliaanse AmBev samen. Tot 2008 ging de combinatie als InBev door het leven, totdat het Amerikaanse Anheuser-Busch het bedrijf overnam voor 46 miljard euro. Vanaf dat jaar is AB InBev de mondiale nummer één.

Stella en Jupiler

Hoewel het om twee wereldbrouwers gaat, houdt een fusie ook wel steek. Een samengaan zou de sterke positie van AB InBev in bijvoorbeeld de VS, Mexico en Brazilië combineren met SABMillers opvallende aanwezigheid in Afrika, China en Australië. AB InBev heeft Stella, Budweiser en Corona als globale merken, maar is wereldwijd ook actief met bijvoorbeeld Beck's, Leffe of Hoegaarden. In België is ook Jupiler populair.

SABMiller heeft merken als Pilsner Urquell, Grolsch, Foster's en Miller in de portefeuille. In onze contreien is het niet zo bekend. SABMiller is in 2002 ontstaan, toen South African Breweries het Amerikaanse Miller kocht. Naast Grolsch, dat in 2008 werd ingelijfd, produceert de Brits-Zuid-Afrikaanse brouwer ook Peroni en Dorada.

Carlos Brito (55) leidt AB InBev nu tien jaar, en deze overname zou voor hem de ultieme bekroning zijn van een indrukwekkend parcours.