Direct naar artikelinhoud

'Iedereen moet zijn gezond verstand gebruiken'

Het Centrum voor Gelijkheid van Kansen en voor Racismebestrijding heeft winkelketen Hema voor de arbeidsrechtbank gedagvaard. Werkgevers reageren verdeeld.

Bart Claes (JBC)

"Wij zijn een winkel met als doelgroep gezinnen en kinderen. Dan is het maar normaal dat ons personeel zich zo neutraal mogelijk opstelt. Wij hebben daar afspraken over met onze geranten, het personeel staat onder hun verantwoordelijkheid. Dat houdt in dat iedereen die in contact komt met de klant zich zo neutraal en respectvol mogelijk opstelt. En dat gaat voor mij net zo goed over teenslippers of opvallende piercings, als over een opzichtig katholiek kruisje, of een hoofddoek. Wij hebben nog nooit enig probleem gehad daarmee, en ja, wij hebben mensen van vreemde origine in de winkels."

Nele Bouchier (Ikea)

"Bij Ikea is het dragen van een hoofddoek toegestaan. Dat past in onze visie dat onze winkels een weerspiegeling moeten zijn van de maatschappij. We pleiten voor openheid en diversiteit, en voor pluralisme met respect voor iedereen."

Jan Denys (Randstad)

"Het arbeidshof van Antwerpen heeft in december een duidelijk vonnis geveld. De werkgever mag onder bepaalde voorwaarden de hoofddoek verbieden en dit komt niet neer op discriminatie. Wat Randstad betreft is het vrij simpel. In backoffice kunnen hoofddoeken, in frontoffice niet. Het gaat niet alleen om hoofddoeken maar om alle religieuze uitingen."

Karel van Eetvelt (Unizo)

"De klant is koning, maar discriminatie kan niet. Dus als klanten zich discriminerend opstellen dan moet je dat melden. Tegelijk is het cruciaal om richtlijnen omtrent kledij of voorkomen op te nemen in het arbeidsreglement. Dat is een wettelijke basis waar je naar kunt verwijzen en die je veel problemen kan besparen. We hebben met Unizo een aantal richtlijnen daarover uitgewerkt."

Peter Degadt (Zorgnet Vlaanderen)

"Iedere voorziening voert daarover een eigen beleid. Algemeen gesteld komt dit erop neer dat eigen inkleuring van cultuur en religie mogelijk zijn, en dat we ons zeker niet storen aan een hoofddoek of ander vestimentair kenmerk. Voorrang krijgen echter de professionele regels, namelijk de strikte eis om een uniform te dragen om de patiënt duidelijk te maken wie men is en welke bevoegdheden men heeft om medische of verpleegkundige handelingen te stellen. "

Stef Leunens (KBC)

"De KBC-gedragslijnen eisen verzorgde en zakelijke kledij volgens de gangbare normen. Bij contacten met externe partijen of in situaties die dat vereisen, is als blijk van respect meer formele kledij gewenst. KBC hanteert dus geen restrictieve benadering, maar doet een oproep aan alle medewerkers tot verantwoordelijkheidsbesef en gezond verstand."