Direct naar artikelinhoud

Reeks defecten zorgt voor massa vertragingen in treinverkeer

BRUSSEL

Richting Brussel zaten treinreizigers gisterochtend verveeld met tal van vertragingen. Toeval, zegt de NMBS, te wijten aan een ongelukkige opvolging van technische defecten. Met het oog op de voorspelde sneeuw wordt het winterplan wel opgevoerd.

Een groot aantal technische defecten heeft het treinverkeer in de richting van Brussel gisterochtend verstoord. De treinen uit zowat alle uithoeken van het land liepen vijf tot vijftien minuten vertraging op. De ochtendspits bij de NMBS verliep moeizamer dan normaal. Het koude weer, verouderd treinmaterieel of het gewijzigde dienstrooster hadden daar niets mee te maken, zegt Guido Ardeel van netwerkbeheerder Infrabel.“Het was gewoon een resem kleine technische defecten die voor vertragingen zorgde. Zo waren er sein- en wisselstoringen, technische mankementen en averij aan het materieel. De cumul van die kleine oorzaken zorgde voor een sneeuwbaleffect en daardoor waren er tussen 7.30 uur en 9 uur tal van vertragingen”, aldus Ardeel. Vooral de treinen van aan de kust en vanuit Antwerpen, Hasselt, Luik en Leuven liepen vertragingen op. Die bedroegen nooit meer dan 15 minuten, meent Ardeel.Volgens Infrabel is het zeer uitzonderlijk dat zoveel kleine storingen tot een resem vertragingen leiden. “Als dat buiten de ochtend- of avondspits zou gebeuren, zou dat geen grote gevolgen hebben”, aldus Ardeel.Met het gewijzigde dienstrooster, dat maandag van start ging, hadden de vertragingen volgens Infrabel niets te maken. Dat bevestigt ook de Bond van Trein-, Tram en Busgebruikers. “De vertragingen deden zich niet voor op de lijnen waar de dienstregeling is aangepast.” Ook het koude weer zou er niet mee te maken hebben. “De aard van de defecten deed ons al snel concluderen dat de koude er niet voor verantwoordelijk was. Deze temperaturen kan het netwerk best nog aan.”Omdat de komende dagen sneeuw voorspeld wordt, zal de NMBS haar winterplan wel opvoeren. “Sinds maandag worden de elektrische installaties ’s nachts voorverwarmd. De technische ploegen beginnen daaraan nadat de laatste trein zijn bestemming heeft bereikt. Ook zijn de mobiele interventieploegen in verhoogde staat van paraatheid gebracht. Bij incidenten zijn die ten laatste binnen het half uur ter plaatse. Door de sneeuwvoorspellingen wordt dat regime opgevoerd.”