Direct naar artikelinhoud

'Campagne Coca-Cola is misleidend'

Frisdrankgigant Coca-Cola lanceert een nieuwe campagne: cola drinken mag, maar daar moet wel beweging tegenover staan. 'Nochtans staat verkeerde voeding bij obesitas meer centraal dan te weinig beweging', zegt expert Bart Van der Schueren.

Via twee televisiespots en enkele krantenadvertenties wil Coca-Cola meer aandacht vragen voor het belang van een evenwichtige levensstijl. Het bedrijf geeft duidelijk aan dat een blikje cola 139 calorieën bevat, maar legt ook uit wat je kan doen om die calorieën weer te verbranden.

"Erg misleidend", zegt professor Van der Schueren, endocrinoloog en obesitasexpert aan het universitair ziekenhuis in Leuven. "Het klopt niet dat je mag eten wat je wil zolang je maar beweegt. Bij obesitas staat een verkeerde voeding veel meer centraal dan te weinig beweging. Hoeveel calorieën je verbrandt is voor een groot deel eigen aan het lichaam. Je verbrandt calorieën omdat je levercellen en nieren moeten functioneren, en om je lichaamstemperatuur van 37 graden te behouden. Fysieke inspanningen staan in voor een relatief klein deel van de verbranding. Natuurlijk kan je daar wel wat mee spelen, maar fysieke inspanningen kunnen de inname van calorieën niet volledig compenseren."

Het weglaten van frisdrank is dan ook een veel betere methode om obesitas tegen te gaan, meent Van der Schueren. "Het is gewoon veel gemakkelijker om minder of geen cola te drinken dan om dagelijks te gaan joggen."

Marketinggewijs zit de campagne van de frisdrankgigant goed in elkaar, zegt voedingsdeskundige Patrick Mullie (VUB). "De boodschap van Coca-Cola is duidelijk. Als je veel beweegt, kan je meer cola consumeren. Dat klopt voor een deel, maar we weten allemaal dat een obees kind door deze campagne niet in beweging gezet zal worden. Terwijl Coca-Cola wel een gezond imago kan kweken. Het is een beetje absurd dat heel België nu moet gaan joggen om meer cola te kunnen consumeren."

Voedingsdeskundigen en artsen zijn het erover eens: het is niet aan een frisdrankenproducent om zich in te laten met de bestrijding van obesitas. "Eigenlijk is het een beetje not done", vindt klinisch psychologe Caroline Braet (UGent). "Iedereen voelt aan dat een bedrijf als Coca-Cola zich niet zo moet profileren op het vlak van gezondheid. Dat is ethisch niet correct. Hun dranken bevatten nauwelijks bruikbare voedingsstoffen en zitten vol lege suikers. Het zou beter zijn dat frisdranken afgeschilderd zouden worden als een luxeproduct."