Direct naar artikelinhoud

In 12 minuten op het vliegtuig

London Heathrow opent volgende week de 'luchthaven van de toekomst'. Dankzij hoogtechnologische snufjes en een ingenieuze inrichting checken passagiers van Brussels Airlines er vlot zelf in, en kunnen ze amper twaalf minuten later op het vliegtuig zitten.

De gloednieuwe Queen's Terminal kostte 3 miljard euro. Toch is duidelijk dat vele toepassingen snel in andere luchthavens zullen opduiken, ook op Brussels Airport. "De manier van werken is grensverleggend", beweert John Holland-Kaye, de nieuwe CEO van Heathrow.

Die stelling is niet eens zwaar overdreven, werd duidelijk tijdens een voorvertoning. Zo trok de Spaanse architect Luis Vidal een dikke streep door alle trappen, gangen en liften die vele grote luchthavens tegenwoordig rijk zijn. "Om te vermijden dat passagiers met hun tong op de grond aan het vliegtuig verschijnen zijn er nog slechts twee verdiepingen", zegt hij. "Eén voor alle vertrekkende reizigers en één voor alle aankomende passagiers. Zij hebben telkens maar één weg: rechtdoor."

Doe-het-zelf

In de luchthaven van de toekomst krijgt elke luchtvaartalliantie zijn eigen terminal. Star Alliance, waartoe het Belgische Brussels Airlines behoort, heeft op Heathrow de primeur beet. Zo'n aanpak biedt tal van voordelen, zoals het vlot overboeken bij problemen.

Wie de luchthaven binnenwandelt, hoeft ook niet langer naar een check-inbalie van één bepaalde maatschappij te wandelen. In de ruimte staan tientallen doe-het-zelfkiosken. Op het schermpje tikt u de gekozen maatschappij aan en onderaan scant u uw paspoort. Daarop gidst de computer u in uw eigen taal doorheen de boeking. U vult het aantal koffers in en klaar is Kees. Onderaan vallen de tickets én de bagagelabels uit de kiosk.

Daarop brengt u de labels aan op de koffers en gaat u naar een balie naar keuze. Daar zet u de bagage op de band, terwijl een medewerker van de luchthaven snel het label scant. In sommige landen staat de wet toe dat u ook zelf scant. Is het gewicht in orde, dan kunt u snel doorgaan naar de ticketcontrole.

Enkele meters voor die controle staan speciale, zwarte vuilnisbakken waarin u nog snel gels, scherpe voorwerpen of vloeistoffen kwijt kunt. Uit tests met duizenden vrijwilligers blijkt dat u op dat moment nog geen vier minuten op weg bent. Vervolgens scant u uw ticket en opent een poortje, waarop de veiligheidscontrole kan beginnen. Die gebeurt als vanouds, al staan er ook bodyscanners die meteen aangeven of u werkelijk iets gevaarlijks bij zich hebt of het maar om wat zilverpapier in uw broekzak gaat. Mag u doorgaan, dan bent u in een minuutje of twee al aan de terminals. Bedoeling is dat op termijn ook het boarden volautomatisch gebeurt.

Ook voor aankomende passagiers verloopt alles veel sneller. Je stapt van het vliegtuig meteen de douanecontrole binnen. Die gebeurt in tientallen poortjes, waar een computer snel je paspoort scant en met een camera gezichtsherkenning uitvoert. In geen tijd staat u aan de bagageband.

Verleiding

"Passagiers zullen bij de start even moeten wennen aan de nieuwe methode, maar de tijd die ze spenderen aan check-in en controle zal snel afnemen", aldus Erika Elms, woordvoerster van Heathrow Airport. "Voor de maatschappijen is het ook vlotter werken. Op termijn is het mogelijk dat ze meer vluchten kunnen uitvoeren."

Toch zijn er ook 'verborgen' kantjes aan de luchthaven van de toekomst. Hoe sneller passagiers de administratie afhandelen, hoe meer tijd en geld ze natuurlijk kunnen spenderen aan shoppen of maaltijden. Aan het plafond hangen zelfs speciale 'mood lights', die passagiers in een vrolijke, vrijgevige bui moeten brengen.

De winkels en restaurants staan ook mooi tussen de gates, waardoor je al snel het gevoel krijgt in een leuk shoppingcenter te staan. Omdat vele passagiers niet graag in de rij staan, zijn er overal tablets waarmee ze eten en drinken kunnen bestellen.

In de luchthaven van de toekomst wacht minder stress, maar let wel op uw centen.