Direct naar artikelinhoud

Prijsdaling ruwe olie onmerkbaar aan pomp

Ruwe olie keldert in prijs, maar aan de pomp verandert er weinig tot niets. Een op het eerste gezicht oneerlijk fenomeen dat tot verwarde weggebruikers leidt. ‘De overheid vertaalt dat niet meteen om te voorkomen dat de consument elke dag een andere prijs moet betalen.’

“Recordprijs voor ruwe Noordzeeolie: bijna 126 dollar per vat.” Zo klonk het afgelopen dinsdag. Vrijdag was het beeld radicaal anders: “Olieprijs gezakt naar iets minder dan 110 dollar per vat.” De daling van 16 dollar kwam er doordat uit cijfers bleek dat de groei van de wereldeconomie trager dan verwacht zal verlopen. Behalve zij die de grondstofprijzen in het oog houden, zal het niemand zijn opgevallen. De benzineprijs aan de pomp is immers niet gedaald, zelfs niet met één luttele eurocent. Een situatie die oneerlijk lijkt, en vaak leidt tot kritiek van automobilisten. Brandstofprijzen worden kunstmatig hoog gehouden, klinkt het dan. “Als vandaag de prijs van ruwe olie sterk stijgt en daarna stagneert, zal een weggebruiker dat pas een week later meer betalen”, verklaart Johan Mattart van brandstoffenfederatie BRAFCO. “De overheid controleert dat via een mechanisme en wil zo voorkomen dat de consument elke dag een andere prijs betaalt.”

Als de prijs van ruwe olie 10 procent daalt in één week, zal dat slechts een beperkt effect hebben. Dat komt doordat de prijs aan de pomp uit verschillende elementen bestaat. Het ministerie van Economische Zaken publiceert elke dag de maximumprijs voor onder meer diesel en benzine. Zo kost één liter Super 95 nu maximaal 1.682 euro. Daarin zit een zogeheten distributiemarge van ongeveer 16 eurocent verwerkt. Deze dekt de kosten die gemaakt zijn om het product van de raffinaderij naar de benzinestations te brengen. Meer dan de helft van de eindprijs bestaat evenwel uit accijnzen en btw. Het accijnsbedrag is een vast bedrag per liter, 0.61 eurocent, dat zo de invloed van de schommelingen in de ruwe olieprijs tempert.

De koers van de euro ten opzichte van de dollar is van groot belang. Als de dollar laag staat, is olie goedkoper voor Europeanen. Onze munt beschermt ons al langer tegen hoge brandstofprijzen (zie grafiek). “Wij hebben alle belang bij zo’n sterke euro”, zegt Mattart. Dit zorgt er wel voor dat als een vat Noordzeeolie daalt in prijs, dat ook minder merkbaar is. “De toekomst blijft onduidelijk. Als er onlusten uitbreken in grootproducent Saoedi-Arabië is het hek van de dam.”