Direct naar artikelinhoud

Amazon legt fortuin op tafel voor tv-hit

Ook al viel Crisis in Six Scenes, Woody Allens tv-reeks voor Amazon, geen succes te noemen, toch blijft het mediabedrijf het grote geld bovenhalen om Hollywood-sterren te contracteren. Binnenkort moeten Robert De Niro en Julianne Moore opdraven in een zestiendelige serie. Prijskaartje: ruim 140 miljoen euro.

Een titel is er nog niet, maar aan de nieuwe reeks die Amazon wil produceren voor zijn streamingplatform - goed voor zestien afleveringen, verspreid over twee seizoenen - kan wel al een mooi lijstje namen voorleggen. Hollywoodsterren Robert De Niro en Julianne Moore zullen de hoofdrollen vertolken en de serie wordt geregisseerd door vijfvoudig Oscar-nominee David O. Russell, bekend van films als The Fighter, American Hustle en Joy. Zulke namen zijn niet gratis, maar Amazon lijkt bereid om diep in de buidel te tasten.

Russell loopt al met het idee te leuren sinds augustus en zou aan verschillende zenders en producenten een loon van zo'n miljoen dollar per aflevering hebben gevraagd. Amazon ging uiteindelijk overstag, schreef The Hollywood Reporter eerder deze week. Als de serie volgens plan wordt geproduceerd, levert dat Russell zo'n 14,6 miljoen euro op. De Niro en Moore zouden per episode zo'n 850.000 dollar (777.000 euro) vangen. In totaal heeft Amazon 143 miljoen euro veil voor een project dat nog geen titel en geen uitgewerkt scenario heeft.

Dat op zich lijkt al een gok, maar dat is de shopping spree nog veel meer als je bedenkt dat Amazons vorige uitstapje met een gerenommeerde naam uit Tinseltown bezwaarlijk een succes te noemen viel. De recensies van Crisis in Six Scenes, de zesdelige reeks die Woody Allen voor Amazon maakte, varieerden van zeer lauw ("Het voelt aan als een Allen-film, maar het is toch magerder en niet slim genoeg in zijn uitgangspunt", schreef The Hollywood Reporter) tot ronduit vernietigend. IndieWire had het over "een artistieke crisis", The Guardian vond de reeks "negentig minuten aan ideeën, nodeloos (en onhandig) gespreid over zes afleveringen".

Zoete pot

Amazon maakt er geen geheim van dat het met eigen content de Netflixen van deze wereld wil beconcurreren, maar voorlopig moet Amazon het onderspit delven. Een high profile succesreeks als Transparent, goed voor twee Golden Globes en acht Emmy's, is eerder uitzondering dan regel. En het debacle van Crisis in Six Scenes - Allen ondergroef zijn eigen reeks door te stellen dat hij "spijt had van elke seconde sinds hij ja had gezegd" en dat Amazon "spijt zou hebben van hun investering" - toont dat grote namen niet volstaan voor een succes.

Ook voor Crisis in Six Scenes had Amazon overigens heel wat dollars veil. Hoeveel is niet bekend, maar aan The Guardian vertelde Allen, die carte blanche kreeg om zijn eigen ding te doen, wel dat het bedrijf "de pot zoeter bleef maken, tot ik niet meer kon weigeren". Het valt dus te hopen dat hun nieuwe koopronde meer succes heeft, al voorspelt Russells reputatie ook enig risico. Televisiezender ABC heeft slechte herinneringen aan Russells vorige televisieproject, The Club (later herdoopt tot Members Only). De regisseur en uitvoerend producent verliet de reeks nog voor de opnames begonnen, en Members Only zou uiteindelijk nooit op televisie komen.

Allen liet zich in interviews ook ontvallen dat hij toezegde omdat hij zich had laten vertellen dat televisie, en bij uitbreiding streamingdiensten als Netflix en Amazon, een creatieve vrijhaven zijn voor filmmakers. De vraag is of dat ook tot goede en succesvolle televisie kan leiden. Het is aan David O. Russell om dat, samen met Robert De Niro en Julianne Moore, te bewijzen. Niet alleen aan de kijker, maar ook aan Amazon. Want een nieuwe, dure misser kan het bedrijf missen als kiespijn.