Direct naar artikelinhoud

Hoe zwaarder het letsel, hoe hoger de boete

Chauffeurs die ongevallen veroorzaken als gevolg van een ernstige verkeersinbreuk, zullen strenger worden gestraft naarmate de letsels bij hun slachtoffers zwaarder zijn. Minister van Mobiliteit François Bellot (MR) gaat daarover een wetsontwerp maken.

Minister Bellot werkt aan zijn groot Mobiliteitsplan 2017, waarbij vooral enkele nieuwe wetsontwerpen in verband met overtredingen en ongevallen opvallen. Hij richt zijn pijlen op chauffeurs die vluchtmisdrijf plegen, te veel gedronken hebben, rijden zonder rijbewijs en/of verzekering en hardleerse recidivisten. De minister wil niet alleen zwaardere straffen voor dit soort wegpiraten, hij wil de duur van de gevangenisstraffen en het bedrag van de boetes ook koppelen aan de ernst van de letsels bij de slachtoffers. In de huidige strafwet worden dan wel minimum- en maximumstraffen vastgelegd, ze worden niet in verband gebracht met lichamelijke schade. Het is aan de rechter om te oordelen over de gepaste strafmaat voor elke concrete beschuldigde die voor hem zit.

Alcoholslot

Hoewel de tarieven voor de nieuwe 'graduele straffen' nog niet vastliggen, zegt Bellot dat de straffen voor vluchtmisdrijven, alcoholintoxicatie, rijden zonder rijbewijs en recidivisten "aanzienlijk" moeten verzwaren. Ook de verjaringstermijnen voor verkeersmisdrijven zouden worden verlengd. Verkeersmisdrijven zouden ook worden opgenomen in een nationale gegevensbank van justitie. Bestuurders die meer dan één keer terechtstaan wegens rijden onder invloed zouden verplicht worden een alcoholslot in hun auto te laten installeren.

Bellot zal zijn wetsontwerpen maken in samenwerking met minister van Justitie Koen Geens (CD&V). De strengere aanpak van verkeersinbreuken is een prioriteit van beide excellenties.

Niet werkbaar

Peter Vandamme, politierechter in Brugge, is geen voorstander van straffen die gekoppeld worden aan letsels bij slachtoffers. "Ik vrees dat de wetten ingewikkelder zullen worden, niet werkbaar zullen zijn en vooral tot veel onnodige discussies zullen leiden. Wetten moeten duidelijk en zo min mogelijk voor interpretatie vatbaar zijn. Hoe zal de minister de gradatie van verwondingen en sancties bepalen? Aan de hand van een lijstje van letsels, waaraan vervolgens een straf gekoppeld wordt? Dergelijke lijstjes vertonen altijd tekorten. Op een dag zal een politierechter geconfronteerd worden met een slachtoffer dat een letsel heeft dat niet op het lijstje voorkomt. Wat zal hij dan moeten doen?"

"Bij het bepalen van de strafmaat houden rechters rekening met de ernst van de inbreuk, het strafregister van de beklaagde en in mindere mate met de gevolgen van hun daden", aldus nog Vandamme. "Iemand die voor de tiende keer wordt gepakt voor rijden onder invloed en ook nog een dode op zijn geweten heeft, wordt natuurlijk zwaarder gestraft dan iemand die voor de eerste keer tegen de lamp loopt omdat hij gedronken heeft en een ongeval veroorzaakt met een lichtgewonde. Rechters oordelen daarover in eer en geweten en kunnen kiezen tussen maximum- en minimumstraffen. Dit is een goed systeem. De zwaarste straf die politierechters kunnen opleggen, is vijf jaar cel voor onopzettelijke doding en een levenslang rijverbod."

"We zitten niet te wachten op een keurslijf dat meer problemen zal veroorzaken dan oplossen. En als de straffen die we nu uitspreken ook effectief worden uitgevoerd, dan zouden we al een hele stap verder staan?"