Direct naar artikelinhoud

Veilige truck heeft afgeronde neus

Het Europees Parlement wil dat de trekkers van vrachtwagens tegen 2022 een ander ontwerp krijgen. Een gestroomlijnde voorzijde en grotere ramen moeten ze een stuk veiliger en zuiniger maken.

Ongevallen met vrachtwagens zijn volgens experts vaak drie keer zo zwaar. Ze veroorzaken nog jaarlijks meer dan 4.000 doden op de Europese wegen. In ons land loopt de dodentol op tot circa 50 slachtoffers. Een hoog aantal, waar het Europees Parlement komaf mee wil maken.

Om dat doel te bereiken, moeten overheden niet alleen blijven hameren op aangepaste snelheid. Volgens technici die het Parlement heeft geraadpleegd, moet ook het ontwerp van de trekkers veranderen. Concreet moeten de chauffeurs meer bewegingsruimte krijgen, terwijl grotere ramen de blinde hoeken verkleinen. Voorts wil het Parlement dat de trekkers een gestroomlijnde 'snuit' krijgen.

In die afgeronde voorzijde kan dan een 'kreukelzone' geïntegreerd worden, die jaarlijks honderden levens kan redden. Een kreukelzone is een moedwillige verzwakking in de constructie. Bij een botsing zal de kracht die vrijkomt voor een groot stuk verloren gaan in het vervormen van die zone. Daardoor blijven inzittenden beter beschermd. Tot slot moet het nieuwe ontwerp ook verhinderen dat voetgangers of fietsers nog langer onder een truck terechtkomen en verpletterd raken.

Aerodynamisch

De koepelorganisatie van Europese duurzame mobiliteitsorganisaties is alvast tevreden met het voorstel van het Europees Parlement. "Het zou onaanvaardbaar zijn als regeringen de levensreddende veranderingen aan de trekkers tegenhouden", luidt het.

Volgens transporteconoom Eddy Van de Voorde (UA) staat ook de sector achter de veranderingen. "Constructeurs zijn constant bezig met technologie die wagens en trucks veiliger en efficiënter maakt. Voor de eigenaars van de trucks verandert er ook maar weinig. Het nieuwe ontwerp heeft geen invloed op opslagruimtes, garages of files. De 'snuit' zal een truck maar een klein beetje langer maken, zeker geen meters."

Volgens Van de Voorde wil Europa vooral kosten drukken. "Hoe minder ongevallen op onze wegen, hoe minder kosten. Het ontwerp maakt de vrachtwagens ook aerodynamischer. Daardoor gaan de brandstofkosten naar beneden en zakt de uitstoot, wat beter is voor het milieu."

Van de Voorde verwacht wel dat de nieuwe technologische ontwikkelingen veel geld zullen kosten. "Op termijn werken de constructeurs allicht met lichtere materialen en die zijn duurder. Maar goed, gebruikers zullen onder andere geld besparen op verbruik, aangezien de trekkers minder gewicht moeten zeulen."

Voordelen van 'nieuwe truck'

Gestroomlijnde voorkant

met 'kreukelzone', waardoor inzittenden beter beschermd zijn

Grotere ramen verkleinen de blinde hoeken

Uitgekiend ontwerp moet verhinderen dat voetgangers en fietsers onder truck terechtkomen