Direct naar artikelinhoud

Een op de vijf facebookende Belgen is ouder dan 55 jaar

64 procent van de Belgische surfers maakt gebruik van sociale netwerken, goed voor een totaal van 5,2 miljoen gebruikers. En daarmee zijn die sociale netwerken nog lang niet aan hun hoogtepunt toe. Vooral Facebook en Twitter hebben nog heel wat groeimarge.

De cijfers zijn het resultaat van een bevraging die het onderzoek- en adviesbureau Insites Consulting liet uitvoeren bij meer dan 9.000 respondenten in 35 landen wereldwijd. Bij die bevraging was België met 1280 respondenten goed vertegenwoordigd, zodat de studio een goed beeld heeft van het socialemediagebruik van de Belg.

Uit die data blijkt dat 64 procent van de Belgen sociale netwerken gebruikt. Met dat percentage hinken we iets achter de rest van de Europese landen aan, waar gemiddeld 73 procent van de inwoners hetzelfde doen.

Buitenbeentje Twitter

Facebook is met 4,8 miljoen gebruikers, goed voor 59 procent van de Belgische surfers, veruit de populairste site. Netlog en LinkedIn klokken allebei af op 12 procent van de Belgische surfers. Microblogsite Twitter moet het met 7 procent stellen. Uit de cijfers blijkt bovendien dat social media ondertussen in alle lagen van de bevolking zijn doorgedrongen. "Bij de analyse van de gebruikers hebben we gemerkt dat het echt om iedereen gaat: jong, oud, werkend, werkloos", legt Steven Van Belleghem, managing partner bij Insites Consulting, uit. "Maar liefst 21 procent van de Facebookgebruikers is ouder dan 55 jaar, dat zegt genoeg." Gemiddeld spendeert de Belg 34 minuten per dag op Facebook en 20 minuten op Twitter.

Die laatste dienst blijkt het buitenbeentje bij de sociale netwerken. Terwijl 80 procent van de Belgen de site kent, maakt slechts 7 procent er ook effectief gebruik van. Naar een verklaring is het niet lang zoeken. "Het type mensen op Twitter zorgt voor een groot indirect effect. Journalisten volgen Twitterberichten goed op en publiceren ze in de krant. Hierdoor is de link en de impact naar de traditionele media veel groter", legt Van Belleghem uit.

Met slechts 7 procent van de surfers actief op Twitter doet België het wel een stuk slechter dan de ons omringende landen. In Nederland bijvoorbeeld ligt dat percentage 10 procent hoger. "Daar zitten de tarieven voor mobiel dataverkeer voor veel tussen", zegt Van Belleghem. "Twitter is een medium dat vooral via smartphones wordt gebruikt. Maar daar heb je een data-abonnement voor nodig en dat is bij ons veel duurder dan in Nederland."

Wie dacht dat de sociale netwerken een hype van voorbijgaande aard waren, is er aan voor de moeite. Amper 1 procent van de Facebookgebruikers gaf aan er mee te willen stoppen. En dat terwijl 21 procent van de niet-gebruikers overweegt om binnenkort lid te worden. Ook bij Twitter zit er nog rek op: 19 procent van de niet-gebruikers is van plan er binnenkort mee aan de slag te gaan. "Welk netwerk uiteindelijk het grootste zal worden en of er misschien nog nieuwe spelers zullen opduiken, durf ik niet te voorspellen", zegt Van Belleghem. "Maar wat ik wel weet is dat deze vorm van online communicatie niet meer zal verdwijnen."