Direct naar artikelinhoud

Veel auto voor weinig geld

Zeg niet Roemeense roestbak tegen een Dacia, maar wel succesmerk. De auto's verkopen in Europa als zoete broodjes. Afgelopen maand bleken ze in vergelijking met een jaar eerder de sterkste stijger. Het geheim? 'Veel auto voor weinig geld.'

5.000 euro. Aan dat bedrag zei Louis Schweitzer, in 1999 voorzitter van de Franse autobouwer Renault, Dacia's van de hand te willen doen. Hij had het noodlijdende Roemeense automerk voor een appel en een ei gekocht. Eerder dan op enthousiasme konden zijn plannen op ongeloof rekenen. Een auto voor een paar duizend euro? Die zou in Oost-Europa misschien aanslaan, en in groeilanden als China en Brazilië. Maar toch niet in de rest van Europa?

Toch wel, zo blijkt vandaag. De wagens mogen dan wel een paar duizend euro duurder dan Schweitzers voorgestelde bedrag, maar hij bleek het wel bij het rechte eind te hebben. Uit verkoopcijfers van ACEA, de Europese organisatie van autofabrikanten, blijkt dat Dacia in de periode januari-november van dit jaar het sterkst stijgende automerk in Europa was. Bijna 260.500 wagens werden er verkocht. Een jaar eerder waren er dat 215.000. Oftewel: een stijging van maar liefst 21,1 procent. Daarmee steekt Dacia Jaguar en Mazda voorbij, die een tweede plaats delen met elk 15,6 procent groei.

Geen kinderziektes

Maar hoe komt dat eigenlijk? Wat maakt dat een wagen, die teruggaat tot 1968 en sindsdien herhaaldelijk versleten werd voor Roemeense roestbak, ineens vooraan in de rij staat? De reden is, net als de modellen, poepsimpel, zegt Alain Devos, hoofdredacteur van Autowereld. "Dacia betekent: veel auto voor weinig geld. En in tijden van crisis halen aantrekkelijke prijzen mensen over de streep. Kijk naar Lada in de jaren negentig: ook spotgoedkoop en razend populair. Alleen kalfde hun succes snel af door de slechte kwaliteit van de wagens."

Volgens Devos vult Dacia het gat dat Lada achterliet ruimschoots. "De technologie is veel beter. Wat onder de motorkap zit komt van oude Renault-modellen. Om maar te zeggen: kinderziektes zijn er niet meer."

Dat de kosten zo laag gehouden worden, heeft ook met de productie te maken. Daarvoor klopt Renault aan in lagelonenlanden als Roemenië en Marokko. En de distributie, die gaat ook via het Renaultnetwerk.

Karl Schuybroeck, Dacia-woordvoerder, zegt dat dit jaar de kaap van 15.000 verkochte wagens in België gerond zal worden. Hun clientèle bestaat in de eerste plaats uit mensen die voor 2006 (toen werd Dacia in ons land gelanceerd, FVG) vooral op de occasiemarkt kochten. "Voor datzelfde geld kunnen ze nu een nieuwe wagen kopen, en hebben ze in plaats van één drie jaar garantie."

De forse stijging van de laatste jaren verklaart Schuybroeck ook door het toenemende aantal modellen. Van eentje, de Logan, ging het naar een zevental.

Amper concurrentie

"Dacia speelt perfect in op wat mensen die een budgetvriendelijke keuze willen of moeten maken aantrekkelijk vinden. Een SUV als de Duster, dat spreekt aan. Ook al zijn er minder gadgets", zegt Devos. Collega-autokenner Vic Heylen wijst ook op het feit dat Dacia in dat allerlaagste segment eigenlijk amper concurrentie heeft. "Dat ook merken als Volkswagen en Opel aankondigen met budgetmodellen te willen komen, is wat dat betreft veelzeggend."

---

ALEXANDRE REYNDERS (37) TROTSE DACIABEZITTER

'Niet state-of-the-art, maar gewoon goed'

Neen, een pracht van een wagen vindt hij hem niet. Maar daar zit Alexandre Reynders niet mee. Zijn Dacia Logan MCV, een monovolume, doet wat-ie moet. Rijden, zonder brokken. "Het is een simpele, betrouwbare wagen.

Een prima keuze voor mensen die iets minder kapitaalkrachtig zijn, of die, zoals ik, gewoon een voertuig willen om van A naar B te rijden. Dacia is niet state-of-the-art, maar de technologie is goed." Niet te veel tierlantijntjes.

"Al hebben wij naar Dacia-normen veel opties: airco en elektrische ruiten bijvoorbeeld, maar wel voor weinig geld." De vorige wagen van de docent aan de HUB-KAHO was een tweedehands Kangoo. "Omdat we daar snel problemen mee hadden, wilden we een nieuwe, duurzame wagen." Ook andere modellen bij de klassieke merken hebben ze bekeken. "Maar nergens was er een die zo ruim was als de Logan."

Zelf kent Reynders niemand die een Dacia heeft. "Mijn vrienden lopen ook niet hoog op met het merk. Ze zeggen dat ze meer comfort nodig hebben. Tot ze in mijn wagen zitten. Dan zijn de meesten positief verrast."