Direct naar artikelinhoud

'CD&V begrijpt ons met opzet verkeerd'

Pas terug uit Tirol, is Bart De Wever alweer misnoegd. Andere partijen maken een karikatuur van de N-VA-voorstellen over gewapend bestuur, de vrijheid van meningsuiting en de boerkini. Ze krijgen een koekje van eigen deeg. 'Je zou zweren dat de boerkini de belangrijkste mijlpaal in de emancipatie van de vrouw is sinds de behaverbrandingen door de Dolle Mina's.'

Net terug uit Tirol is de N-VA-voorzitter en weg is meteen het vakantiegevoel. Terwijl de kat van huis was, dansten de muizen op tafel. Kamerlid Peter De Roover hield een pleidooi om openlijke sympathie voor IS strafbaar te stellen, ongeacht de vrijheid van meningsuiting. Vlaams Parlementslid Nadia Sminate stelde voor om de boerkini te verbieden op Vlaamse stranden. Beide voorstellen vielen binnen de meerderheid op een koude steen en oogstten hoongelach bij de oppositie. Tot overmaat van ramp werden De Roover en Sminate door hun partijgenoot Hendrik Vuye teruggefloten. Dat ze beter tweemaal hadden nagedacht vooraleer dergelijke onnodige en onhaalbare ideetjes te lanceren, liet de grondwetsspecialist verstaan.

Bart De Wever tilt er niet te zwaar aan, zegt hij aan de telefoon. "Ik proef geen verdeeldheid binnen de partij. Inhoudelijk zijn we het er met zijn allen over eens dat we ons sterker moeten wapenen tegen een ideologie die onze samenleving bedreigt. De discussie is louter juridisch. Ze gaat over de vraag of we daarvoor de wetgeving moeten aanpassen, dan wel of de bestaande wetgeving volstaat om de extremistische islam te bestrijden, reactief en preventief."

"Dezelfde discussie woedt overal in Europa", zegt De Wever. "In Groot-Brittannië is Anjem Choudary, het brein achter IslamForUK, tot tien jaar cel veroordeeld. Niet op basis van wat hij heeft gedaan, maar wat hij heeft gezegd. Men heeft niet kunnen aantonen dat hij leden of fondsen heeft geworven voor IS. Hij is schuldig omdat hij zijn uitdrukkelijke steun voor IS heeft uitgesproken. Dat volstond. De vraag is: kan dat hier ook? Het zou moeten."

Dat is dan zonder CD&V-vicepremier Kris Peeters gerekend. Als N-VA haar agenda van zogenaamd gewapend bestuur wil doordrukken, dan heeft de regering een probleem, liet Peeters verstaan in De Standaard. "Hij heeft dat fout begrepen", zegt De Wever. "Alsof ik me als burgemeester een soort sheriff waan die het recht opeist om willekeurig en naar eigen goeddunken een aantal extremistische moslims op te sluiten. Not. Maar ik maak me samen met onze politiemensen wel grote zorgen over IS-sympathisanten die nu vrolijk en vrij en rondlopen, ex-Syrië-strijders inbegrepen. Veel aanslagen in Europa zijn het werk van terroristen die op alle lijsten van inlichtingendiensten en Justitie stonden. Bonne chance als je dat nadien als regering moet uitleggen. Dat kun je niet."

Moslimpartij

Is het dat Kris Peeters het niet wil begrijpen? Dat hij N-VA met opzet fout citeert? Volgens De Wever: ja. "Peeters vindt de meeste van onze voorstellen 'niet wijs', om zijn favoriete uitdrukking te gebruiken. Dat betreur ik. Maar wat mij ronduit ergert, is dat hij en CD&V mij bewust fout blijven citeren. Ze leggen mij in de mond dat ik CD&V een moslimpartij heb genoemd, terwijl het hun eigen jongerenvoorzitter is die dat begrip gelanceerd heeft.

"Alleen merk ik op dat CD&V de enige partij is die het onverdoofd slachten enthousiast blijft verdedigen. Dat die partij onderdak biedt aan medewerkers - Abderrahim Lahlali en Youssef Kobo - die mij ongehinderd van racisme beschuldigen en hun eigen hatelijkheden witwassen als jeugdige onbezonnenheid. Dat CD&V-afdelingen een Iftar organiseren tijdens de ramadan, terwijl de vasten en Pasen ongemerkt passeren. Mag ik dan besluiten dat CD&V op de stemmen van moslims mikt? Maar daarom is ze nog geen moslimpartij."

En dan was er ook nog de storm op zee over de boerkini. Dat N-VA zich steeds meer ontpopt tot een soort zedenpolitie, stelde Johan Vande Lanotte (sp.a) hier vast. En dat hij er op het strand van Oostende nog niet één heeft gespot. "Over dat verbod op de boerkini doet men graag lacherig", zucht De Wever. "Alsof het louter om een kwestie van smaak gaat, zoals het dragen van witte sokken in sandalen. Ik heb daar de gekste linkse opinies over gelezen. Als ik het goed begrijp, moeten we de dracht van de boerkini beschouwen als de belangrijkste mijlpaal in de emancipatie van de vrouw sinds de behaverbrandingen van de Dolle Mina's in de jaren 70. Vroeger mocht een moslima alleen in een tentje aan het strand zitten. Nu mag ze dat tentje zelf aantrekken en ermee in zee gaan. We gaan erop vooruit."