Direct naar artikelinhoud

China steekt Amerika voorbij als belangrijkste automarkt

Niet alleen is de Chinese automarkt de grootste ter wereld geworden, tevens proberen Chinese autoconstructeurs westerse merken te kopen. De deal waarbij Volvo Chinees wordt, is bijna rond. General Motors verkocht zijn Hummer aan het Chinese Tengzhong en deed afstand van zijn succesvolle Chinese joint venture.

In 2009 werden er voor het eerst meer voertuigen verkocht in China dan in de Verenigde Staten, 13,6 miljoen versus 10,4 miljoen. Dat meldt de Chinese automobielvereniging. Het gaat om personenwagens en lichte vrachtwagens. Voor de VS is dat het laagste cijfer in meer dan een kwart eeuw, voor China het hoogste ooit. De verkoop van personenwagens zit fors in de lift. Het aantal nieuwe auto’s dat vorig jaar in China aan de man/vrouw werd gebracht, bedroeg 10,3 miljoen en dat was meer dan de helft meer dan in 2008. Vorige maand werd zelfs een cijfer van 1,1 miljoen auto’s gehaald, wat 88 procent beter was dan in december 2008.Daar zijn verschillende verklaringen voor. Vooreerst schafte Peking de verkooptaks in 2009 tijdelijk af voor voertuigen met een motor die slechts 1,6 liter per 100 kilometer verbruikt. Tegelijk draaiden de banken de kredietkraan open en werd het veel makkelijker om een lening te verkrijgen.

Lening als sociaal vangnet

Ook werden hier en daar door lokale overheden stimuleringsmaatregelen afgekondigd om de terugkeer van rurale migranten naar hun geboortedistricten op te vangen. Begin vorig jaar werd gevreesd dat zo’n 20 miljoen rurale migranten hun baan zouden verliezen door de gigantische terugval in de Chinese export als gevolg van de globale economische crisis. Aangezien er geen sociaal vangnet bestaat, was het voor die lokale overheden van groot belang om alternatieve tewerkstelling te stimuleren, wat niet zelden gebeurde via goedkope leningen voor minibusjes waarmee op trajecten die niet zijn voorzien van openbaar vervoer een privaat gerunde minibusdienst wordt uitgebouwd.

VW investeert

Van de in China verkochte nieuwe wagens is 30 procent van binnenlandse makelij, de rest zijn voertuigen van joint ventures of buitenlandse merken. Voor tal van grote constructeurs was China zelfs de redding van 2009: Hyundai-Kia (Zuid-Korea) zette met 800.000 verkochte voertuigen een resultaat neer dat 83 procent beter was dan een jaar eerder, Ford deed het 44 procent beter (440.619 verkochte voertuigen), Volkswagen 33 procent met een record van 1,4 miljoen. De Duitse autoconstructeur gaat 4 miljard euro investeren tussen nu en 2012 en wil tegen 2020 jaarlijks 2 miljoen wagens aan de man brengen in China. Aangezien de Chinese markt zo in de lift zit, zijn tal van constructeurs ook bereid om specifieke modellen te ontwikkelen, waarbij opvalt dat de rijke klanten er geloven in ‘groter is beter’. Bijgevolg worden voor China langere versies uitgewerkt: Audi kwam met een A6-L, die 10 centimeter langer is dan de normale A6, en doet nu hetzelfde met de A4. Audi heeft er in het segment van de dure auto’s een marktaandeel van maar liefst 40 procent. Chinese constructeurs proberen ondertussen ook westerse merken op te kopen, al is het volgens waarnemers nog af te wachten welke deals zullen doorgaan. De Hummer is alvast verkocht aan Tengzhong en volgens de China Daily zal Geely wel Volvo kunnen kopen. Maar met Saab is die kans geringer, zo menen waarnemers.

Groei in BRIC-landen

In een op 29 december gepubliceerd rapport stelt Scotia Economics dat de globale groei in de automobielsector vooral toe te schrijven is aan de zogenaamde BRIC-landen (India, China, Brazilië en Rusland). In India werden in 2009 1,4 miljoen nieuwe auto’s verkocht. De rapportschrijvers wijzen erop dat het aantal voertuigen per 1.000 burgers er tot de laagste ter wereld behoort en dat er dus nog een behoorlijke groeimarge bestaat. Dat geloof weerspiegelde zich overigens ook al op de Autobeurs van Delhi, die tot gisteren liep. Daar werden niet minder dan tien nieuwe auto’s gepresenteerd. Het grote obstakel in India is evenwel de bijzonder gebrekkige infrastructuur. Hoewel ’s lands wegen goed zijn voor 60 procent van alle goederen- en zelfs 80 procent van het personenvervoer, haalt slechts 2 procent van het wegennet de ‘nationale standaard’. China daarentegen investeerde de voorbije dertig jaar jaarlijks 20 procent meer in infrastructuur - met inbegrip van spoorwegen en luchtvaart - en heeft nog meer dan de helft van het in november 2008 aangekondigde maatregelenpakket veil voor verbetering van de infrastructuur.

Russisch premiesysteem

In Brazilië werden 2,46 miljoen voertuigen verkocht en verwacht wordt dat dat aantal dit jaar stijgt tot 2,71 miljoen, mede geholpen door het feit dat de Braziliaanse overheid belooft om 2 miljoen nieuwe jobs te creëren in 2010. Moskou introduceerde een premiesysteem voor mensen die hun meer dan tien jaar oude auto door een nieuwe vervangen: ze krijgen dan zo’n 1.000 euro korting. In 2009 werden er in Rusland 40 procent minder voertuigen verkocht dan een jaar eerder (1,6 miljoen), maar dat zou dit jaar opnieuw stijgen tot 1,8 miljoen.