Direct naar artikelinhoud

TF1 wil Waalse reclamemarkt veroveren via VIER en VIJF

De Franse mediagroep rond tv-zender TF1 wil een plaatsje veroveren op de Belgische advertentiemarkt. Daarvoor zoekt het de steun van Vlaamse zenders VIER en VIJF.

Sinds deze zomer zoekt de Franse commerciële zender TF1 een ingang in de Belgische advertentiemarkt. De zender is immers ook in ons land te bekijken en hoopt zijn kijkersaandeel (zo'n 15,5 procent van het Franstalige publiek) nu ook te gelde te maken door advertenties te programmeren die specifiek op de Belgische kijker gericht zijn.

Daarvoor heeft TF1 een Belgische partner nodig. De zender zou contact hebben gezocht met de Waalse mediagroepen RMB (RTBF) en IP (RTL), weet Le Soir, maar ook met SBS, de Vlaamse groep die onder andere VIER en VIJF in haar portefeuille heeft zitten. RMB en IP wilden geen commentaar geven, SBS bevestigt dat er overleg is.

De plannen van TF1 zijn vooral slecht nieuws voor RTBF en RTL. Zelfs als zij een deal aangaan met hun Franse collega's en een commissie op hun advertenties opstrijken, is het maar de vraag of die commissies eventuele verliezen kunnen compenseren.

Voor VIER en VIJF is er minder risico aan verbonden. Zij concurreren niet op de Franstalige markt en TF1 heeft geen publiek boven de taalgrens, dus kunnen de zenders van SBS op deze manier hun eigen percentje opstrijken. SBS heeft niets te verliezen bij een overeenkomst, al lijkt die voorlopig nog niet rond te zijn.

Communautair probleem

"Deze vraag wordt momenteel onderzocht", liet de Vlaamse speler optekenen aan de Franstalige krant. Of de inmenging van een Vlaamse groep in het Franstalige tv-landschap een politiek-communautair staartje zou kunnen krijgen, is ook nog onderwerp van discussie.