Direct naar artikelinhoud

Cameron zet strijd voor 'seksloze' tv door

De Britse premier David Cameron wil dat Engelse tv-zenders voortaan strikter toezien op de inhoud van de programma's die ze voor 9 uur 's avonds op antenne gooien. Het lijkt een op voorhand verloren strijd.

Het was de finale van de Britse versie van de talentenjacht X Factor op de commerciële zender ITV die eind vorig jaar het vuur aan de lont stak. Tijdens die uitzending kwamen Christina Aguilera en Rihanna in hun bekende, niets verhullende, stijl het beste van zichzelf geven. Op zich geen probleem. Alleen was hun weinig tot de verbeelding overlatende act te zien in een programma en op een tijdstip dat zich uitstekend leent voor tv-kijken met het hele gezin. Na het incident, dat de Britse mediaregulator Ofcom een waslijst klachten opleverde, gaf premier Cameron opdracht om te laten onderzoeken wat er kon worden gedaan om de 'seksualisering' van de maatschappij een halt toe te roepen. Dat onderzoek leverde een rapport dat onder andere een strenger inhoudelijk toezicht voorstelt op programma's die voor 9 uur op antenne gaan. Op papier misschien een mooi voorstel maar in de praktijk totaal onrealistisch. Om te beginnen houdt Ofcom wel toezicht op de grote Britse zenders, maar daarnaast zijn er nog een resem kleinere digitale zenders. Die allemaal screenen is zo goed als onbegonnen werk. Bovendien is het instellen van een tijdsgrens die moet bepalen wanneer bepaalde dingen wel en niet kunnen totaal achterhaald in het digitale tijdperk. Dankzij digitale televisie en allerhande opnametoestellen kijken mensen steeds vaker naar hun favoriete programma's op het moment dat hen dat het best uitkomt. En ook al slaag je er in alles wat op televisie komt te screenen, dan nog is het systeem niet waterdicht. Jongere televisiekijkers grijpen immers steeds vaker naar het internet in hun zoektocht naar interessant kijkvoer. Ook niet of nauwelijks te controleren gekochte, geleende of gekopieerde dvd's zijn bij die doelgroep immens populair.

Stok achter de deur

Ondanks die bezwaren lijkt Cameron vastbesloten om de tijdsgebonden regels door te voeren. In oktober staat een 'top' met televisiebonzen, reclamejongens en uitgevers op het programma. Op die bijeenkomst zullen zij moeten bewijzen dat ze de voorbije maanden inspanningen leverden om de seksualisering in te dijken. En Cameron houdt een stok achter de deur. Wanneer de geviseerde sectoren zich niet op vrijwillige basis naar zijn wil plooien dreigt hij met wetgevende initiatieven.