Direct naar artikelinhoud

Tomorrowland ruziet met Sabam over auteursrechten

Sabam en Tomorrowland raken het niet met elkaar eens over de auteursrechten die moeten betaald worden. Volgens Tomorrowland zijn die vergoedingen 'onbetaalbaar'. Een rechter moet het geschil beslechten.

Achtduizend tickets had Tomorrowland in 2010 verkocht, meer niet. Bij Sabam keken ze dan ook een beetje raar op toen ze de aangifte van Tomorrowland vergeleken met wat de kranten dat jaar schreven over het dansfestival. Met 120.000 tickets was het festival immers uitverkocht. "Wij roken onraad omdat we lazen dat het festival een groot succes was", verklaarde Sabam-woordvoerder Jérôme Van Win inDe Tijd. Auteursrechten betalen op 8.000 of op 120.000 verkochte tickets scheelt immers een flinke slok op de borrel.

Toen ID&T, de organisatie achter Tomorrowland, geen informatie wilde geven, daagde Sabam de festivalorganisator voor de rechtbank. Na een controle van de boekhouding bleek er niet alleen voor 2010 een probleem te zijn, ook in 2011 en 2012 waren er verschillen tussen de Sabam-aangiftes en het echte aantal verkochte tickets. Dit jaar werkte Tomorrowland meteen volledig mee met Sabam, maar de factuur die daaruit voortvloeide was volgens het dansfestival buiten elke proportie. Hoeveel Tomorrowland moet betalen, wil geen van beide partijen kwijt.

Tomorrowland wil graag auteursrechten betalen en heeft ook al 'belangrijke bedragen' betaald, zegt advocate Caroline Curtis. Alleen eist Sabam veel te veel. Dat heeft volgens Curtis verschillende oorzaken. "Sabam wil de volle honderd procent innen, alleen vertegenwoordigen zij niet alle artiesten die bij ons optreden." Dat geïnde bedrag kan nadien dus niet uitgekeerd worden aan die niet-aangesloten artiesten. ID&T heeft daarnaast ook een probleem met de manier waarop de auteursrechten berekend worden. "Dat is een percentage op de bruto-omzet, zonder dat men rekening houdt met de kosten om het festival te organiseren. Bovendien overschat Sabam die omzet."

"Het klopt dat wij niet alle auteurs die op Tomorrowland optreden vertegenwoordigen", geeft Jérôme Van Win toe. "Maar uit onze analyses blijkt wel dat wij het grootste deel vertegenwoordigen." Als Sabam meer dan twee derde van het repertoire vertegenwoordigt, mag het volgens de regels de volle honderd procent van de auteursrechten aanrekenen. "Over die tarieven hebben we ook lang onderhandeld met de Federatie van Muziekfestival in Vlaanderen (FMiV). Dat tarief is aanvaard, en is bovendien niet hoog in vergelijking met het buitenland. In Nederland moet je als festivalorganisator bijvoorbeeld meer betalen. Met 626 festivals in Vlaanderen hebben we geen problemen, alleen met Tomorrowland en een ander festival komen we er niet uit." Wat dat andere festival is, wil Van Win niet kwijt.

Grote problemen rond auteursrechten zijn er inderdaad niet meer, zegt Serge Platel van het FMiV. "De samenwerking is niet altijd evident en af en toe is er nog eens probleempje met de toepassing, meer niet. We hebben ook lang onderhandeld met Sabam over die tarieven, waardoor ze nu in ieder geval al transparant zijn."

De rechtbank zal zich normaal in oktober 2014 uitspreken over de discussie.