Direct naar artikelinhoud

Radio houdt stand in multimediale wereld

Radio blijft een populair medium. Dat is de belangrijkste conclusie van de laatste CIM-luistercijfers. StuBru en Radio 1 krijgen een tikje, Qmusic en MNM gaan licht vooruit. Al bij al blijft het radiolandschap stabiel, maar met golfbewegingen.

The Buggles hadden het verkeerd. Elke dag luisteren iets meer dan 4,2 miljoen Vlamingen (zowat 78 procent) naar de radio. Dat blijkt uit de nieuwe luistercijfers van het Centrum voor Informatie over de Media (CIM). Radio blijft dus een belangrijk medium. Video heeft de radiosterren nog altijd niet van de troon gestoten.

Hoewel er stijgers en dalers te ontwaren zijn, is het radiolandschap opvallend stabiel. "Het maakt een golfbeweging", zegt VRT-woordvoerder Hans Van Goethem. "De laatste jaren stijgen of dalen de cijfers licht, vaak zelfs seizoensgebonden. Maar in het algemeen blijven ze in dezelfde grootteorde."

Ook bij Medialaan, dat Qmusic en Joe FM in huis heeft, relativeren ze de cijfers. "Deze keer zijn ze goed, de vorige keer wat minder", zegt COO Erwin Deckers. "Die schommelingen zijn voor een groot stuk te verklaren door de methodiek waarop de luistercijfers gemeten worden. Wat niet wegneemt dat het leuk is als de cijfers in stijgende lijn zitten."

De nieuwe CIM-cijfers gaan over tweede golf van 2015, de periode eind maart tot eind juni. Radio 2 blijft als vanouds de grootste familie. De VRT-zender zakt wel 2,4 procent tegenover dezelfde golf vorig jaar. Toch is zijn marktaandeel bijna dubbel zo groot als dat van de op een na grootste zender, Qmusic, dat wel een procent stijgt. Bij de belangrijkste doelgroep, van 18- tot 44-jarigen, behaalt Q zelfs een winst van 3 procent, waarmee het marktleider wordt. JOE fm, het tweede net uit Vilvoorde, komt uit op 8,7 procent en haalt daarmee zijn beste resultaat ooit.

Make-over Radio 1

Begin deze week kondigde Q een nieuwe zenderlook en nieuwe programma's aan. Volgens Tom Klerkx, programmadirecteur radio bij Medialaan bevestigt deze meting hun keuze. "Heel fijn om in deze nieuwe cijfers te merken dat de luisteraar zich thuis voelt bij Q, en gelooft in onze zender", zegt Klerkx. "Al bekijken we dat liever op lange termijn. Ook dan is Qmusic een stabiel verhaal. En Joe FM - dat sinds 2012 inzet op muzikale emoties en herinneringen - zit in een duidelijk stijging."

Aan de Reyerslaan valt vooral de stijging van voormalig zorgenkindje MNM op. De zonder stijgt 1,1 procent in marktaandeel. Als jongerenzender blijft hij ook stijgen in de groep van 12 tot 24-jarigen, van 23,6 naar 24,9 procent. Studio Brussel en Radio 1 moeten wat terrein prijsgeven. De luisterduur vermindert en het marktaandeel zakt voor beiden met 1,1 procent, naar respectievelijk 12 en 6,6 procent. Vooral de daling bij Radio 1, dat lang rond 7,5 schommelde, valt op. Begin vorig jaar onderging het net een volledige make-over.

"We maken ons geen grote zorgen", zegt Van Goethem. "De vorige twee metingen kwamen boven de 8 procent uit, deze iets minder. Maar we gaan ons niet op een meting baseren om veranderingen door te voeren. Dit najaar volgen dus geen grote wijzigingen. Radio 1 blijft aan de zender werken." De presentatiewissels in De Ochtend en De Wereld Vandaag, maar ook de komst van Ayco Duyster naar de namiddag waren al aangekondigd.

Ook bij de kleinste zenders blijven de cijfers stabiel. Klara zakt van 2,0 naar 1,9 procent. Het marktaandeel van commerciële speler Nostalgie stijgt licht, van 5,7 naar 6 procent.