Direct naar artikelinhoud

Scoren met hetzelfde FIFA-spel, elk jaar opnieuw

BRUSSEL l De PlayStationgame FIFA World Cup 2006 vliegt de deur uit. De tweede stek in onze gamestoptien (DM 10/5) zou nog niet zo opmerkelijk zijn, als het niet al het derde voetbalspelletje in nauwelijks een jaar tijd was dat producent Electronic Arts op de markt brengt. Elk spel is gelukkig (ietsje) beter dan het vorige, maar in een jaar tijd gebeuren zelden revolutionaire dingen. En toch loopt het telkens storm voor de nieuwe editie.

Door Ronald Meeus

Goed opletten als u in de winkel rondloopt op zoek naar een min of meer plezierig voetbalspelletje. FIFA is geen slechte keuze, maar welke FIFA moet je dan nemen? Er is FIFA 2006, dat eind vorig jaar op de markt kwam, en er is FIFA World Cup 2006, dat nu in de winkel ligt naar aanleiding van het WK in Duitsland. Enkele weken geleden werd ook het straatvoetbalspelletje FIFA Street 2 gelanceerd, voor het einde van het jaar kunnen we ons alweer aan FIFA 2007 verwachten.

Raakt u er nog wijs uit? De fabrikant hoopt in stilte van niet. Aangezien elke nieuwe FIFA-titel, dixit het bedrijf, meer opbrengt dan de vorige, verwachten ze ook dat u in 2006 niet meer op FIFA 2004 zit te rammelen.

"We moeten een licentiekost betalen aan de FIFA-organisatie, en die is niet min", zegt Joe Nickolls, producent van de spellen voor Electronic Arts (EA). "Die investering moet dus worden afgeschreven. Maar anderzijds zou het ons nooit lukken als het publiek niet telkens om een nieuwe game vraagt. Plaats jezelf in onze positie: als er mensen zijn die elk jaar een nieuwe game vragen, stop je niet met ze te maken. We zouden elk jaar twee FIFA-games kunnen maken, en ze zouden nog altijd verkopen."

De vraag is dus niet waarom de makers elk jaar een nieuwe titel in elkaar boksen, maar waarom u die telkens weer koopt. Terwijl de verschillen zelden revolutionair zijn. "Games als FIFA worden vooral gekocht door fans, en die verlangen inderdaad elk jaar naar een nieuwe versie", zegt consultant Bert Van Wassenhove van marketingbureau Agency.com. "Je kunt het bijna zien als een nieuwe aflevering waar ze hunkerend naar uitkijken. De wereld zit nu eenmaal zo in elkaar tegenwoordig: iedereen is altijd op zoek naar iets nieuws. En het wordt ook constant geleverd door de fabrikanten van content, natuurlijk."

Ook bij andere producten, zoals softwarepakketten, is het een groeiende trend om elk jaar een nieuwe versie op de markt te brengen. "Maar daar zie je zelden dat consumenten elk jaar een nieuwe versie kopen", zegt Van Wassenhove. "Bij games is dat anders: dat is een entertainmentproduct, en daar is er eerder de emotionele reflex om 'bij' te willen zijn."

Nu computerspelletjes steeds meer online worden gespeeld, zijn de mogelijkheden ook gegroeid om extra elementen bij te kopen via het internet in plaats van te wachten op de jaarlijkse 'fysieke' uitgave. Maar ook daar zijn grenzen, zegt Nickolls. "De meeste wijzigingen veranderen zo ingrijpend de programmatuur dat het onmogelijk is om ze gewoon als updates via het internet te verspreiden. We maken eigenlijk elk jaar, from scratch, een compleet nieuw spel."