Direct naar artikelinhoud

Computerbedrijf Apple heeft na succes van iTunes Music Store alweer een nieuwe lucratieve markt beet

Al miljard applicaties voor iPhone

Zowat elk moment kan de 1 miljardste applicatie voor Apples iPhone of iPod Touch gedownload worden. Dat is straf, want de digitale winkel met miniprogramma's voor beide toestellen werd nog geen jaar geleden gelanceerd. 'Over een jaar of drie beseffen we niet meer dat we continu applicaties aan het gebruiken zijn', meent Wim Walraevens van reclamebureau Duval Guillaume.

Door Brecht Decaestecker

BRUSSEL l Steve Jobs mag door ziekte van het toneel verdwenen zijn, de kassa van zijn computerbedrijf blijft rinkelen. Niet alleen verkoopt Apple computers, iPods en iPhones aan de lopende band, ondertussen creëert het bedrijf nieuwe businessmodellen.

In april 2003 lanceerde Apple de iTunes Music Store, een digitale muziekwinkel toegankelijk via alle Mac-computers, maar ook via pc's. Met één muisklik kon je liedjes of volledige albums aankopen. Dat geld vloeide rechtstreeks naar de platenfirma's, waardoor Apple zelf nauwelijks cash overhield aan de verkochte songs. Maar je kon ze wel alleen afspelen op iPods, de mp3-speler van Apple. Dat heeft er mee voor gezorgd dat Apple tot vandaag meer dan 150 miljoen van die hebbedingen verkocht heeft.

Fast forward naar juli 2008. Apple lanceert de tweede versie van de iPhone, een toestel waarvan het bedrijf beweert dat het veel meer is dan een draagbare telefoon. Apple maakt die belofte waar dankzij de App Store, een nieuwe digitale winkel waarin je allerlei applicaties kunt aankopen die zich na één klik vanzelf op je iPhone installeren. Revolutionair is dat Apple de software waarmee je die applicaties kunt bouwen ter beschikking stelt. Iedereen met verstand van programmeren kan dan ook applicaties voor de iPhone bedenken.

Op zoek naar een metro

Applicaties kunnen allerlei vormen aannemen. Meestal zijn het toegankelijke manieren om op het internet te surfen, zonder dat je daarvoor via een browser zoals Internet Explorer moet passeren. Je klikt de applicatie van Facebook of eBay aan en je ziet een variant van die websites, op maat van het scherm van de iPhone. Even vaak zijn applicaties spelletjes, zoals Tetris of PacMan. Applicaties kunnen gratis of betaalbaar zijn. De prijs varieert van 60 eurocent tot 10 euro.

Nog eens doorspoelen naar vandaag. Elk moment kan de 1 miljardste applicatie gedownload worden. Apple deed er nochtans twee jaar over alvorens 1 miljard liedjes via de iTunes Music Store verkocht werden. Elke seconde worden wereldwijd drie applicaties gedownload. Eigenaars van iPhones zouden dubbel zoveel applicaties downloaden dan dat iPodeigenaars nummers in iTunes aankopen. Deze keer gaat een derde van elke verkochte applicatie naar Apple en twee derde naar de ontwikkelaar.

Omdat Apple niet bekend maakt hoeveel van dat miljard gedownloade applicaties gratis dan wel betalend was, kun je niet uitrekenen hoe hevig de kassa in Sillicon Valley aantikt. Maar toch. "Laat ons even gokken dat honderd miljoen gedownloade applicaties betalend waren", vertelt Bert Van Wassenhove, managing partner van het interactieve bureau One Agency. "En laat ons zeggen dat de gemiddelde prijs 1 dollar was, dan heeft Apple daarmee 30 miljoen dollar verdiend. Niet onaardig, toch?"

Een groot percentage van de ondertussen 30.000 beschikbare applicaties zijn gimmicks, leuk om een keer te laten zien aan vrienden maar verder compleet onhandig. Maar stilaan duiken steeds meer applicaties op die het leven makkelijker en aangenamer maken. "Onlangs was ik in Parijs", vertelt Wim Walraevens, managing partner bij reclamebureau Duval Guillaume. "Met handige applicaties kon ik in geen tijd vinden welke metrolijn ik nodig had, waar ik was en waar leuke restaurants in de buurt waren. Wil je iets opzoeken, dan doe je dat met Wiki Tap, een variant van Wikipedia voor de iPhone. Nu moet je daar nog aan denken, maar over een paar jaar doen we dat automatisch en beseffen we niet meer dat we voortdurend applicaties aan het gebruiken zijn. Die toepassingen zijn op andere mobiele telefoons ook mogelijk, maar Apple is er opnieuw in geslaagd om ze zeer mooi te integreren in één toestel. Het gebruiksgemak heeft het verschil gemaakt."

Bert Van Wassenhove (One Agency):

Laten we stellen dat de gemiddelde prijs van de applicaties 1 dollar was. Dan heeft Apple 30 miljoen dollar verdiend. Niet onaardig

n App Store biedt 30.000 applicaties aan voor de iPhone. Ze variëren van gimmicks tot functies die het leven aangenamer maken.