Direct naar artikelinhoud

Milde straf vragen? Eerst boetes betalen

Wanneer verkeersovertreders in Veurne om milde straffen vragen, gaat het parket eerst na of een beklaagde nog boetes heeft openstaan. Zo ja, dan geldt de regel: eerst betalen, dan praten we verder. De aanpak loont.

Het is dagelijkse kost in de politierechtbanken: overtreders putten zich uit in excuses en hun advocaten vragen om mildheid in de vorm van een alternatieve sanctie, zoals een cursus. Alles beter dan een forse boete of een (voorwaardelijke) celstraf. Afdelingsprocureur Filiep Jodts van Veurne heeft er gemengde gevoelens bij. "Bij sommige bestuurders heeft zo'n cursus een positief effect, anderen willen hiermee gewoon een zwaardere straf vermijden. Sowieso hervalt een groot aantal chauffeurs na het volgen van de gratis cursus, die de overheid overigens wél veel geld kost."

Daarom checkt Jodts altijd of de beklaagde alle eerder opgelegde boetes betaald heeft, alvorens zijn advies te geven aan de politierechter. Daarvoor moet hij de zogenaamde penale ontvanger contacteren. En dat brengt tijdverlies met zich mee, want in afwachting van een antwoord moet de zaak telkens worden uitgesteld.

Dat kan veel efficiënter, meent procureur Jodts. Hij pleit er daarom voor dat Justitie de databank van Financiën rechtstreeks kan raadplegen. "We hebben wel toegang tot onder meer het strafregister, maar niet tot deze database, terwijl de parketten wel verantwoordelijk zijn voor de uitvoering ervan. Absurd." Het hoofd van de penale ontvangers in België is alvast enthousiast over het voorstel. "Technisch gezien zou het zelfs op korte termijn mogelijk zijn", zegt Tom Boelaert. "Alleen moeten eerst nog twee barrières worden overwonnen: de politiek en de Privacycommissie."

Sowieso werkt de 'voor wat, hoort wat'-aanpak, zegt Jodts. "Vorig jaar konden we in Veurne voor 47.000 euro aan boetes aanmelden bij de ontvager, waarvan intussen zo'n 33.000 euro is betaald." Mochten alle politierechtbanken in ons land deze aanpak hanteren, dan zou dat tussen de 3 en de 5 miljoen euro opleveren, rekent Jodts voor. "En het interessante is dat je er amper moeite voor moet doen." De totale openstaande verkeersschuld in België bedraagt zo'n 300 miljoen euro.

Overdonderd

Er zijn nog andere methodes om boetes te innen, zoals een voertuig in beslag nemen. "Als de politie een bestuurder tegenhoudt die op weg is zonder rijbewijs of een rijverbod heeft, dan leggen we de wagen aan de ketting. Vervolgens gaan we na of er nog boetes moeten worden betaald. De auto wordt pas teruggegeven als dit is gebeurd. Weigert de bestuurder te betalen, dan vragen we om beslag te leggen op het voertuig om het openbaar te verkopen en daarmee de schuld te vereffenen. Vaak zijn de overtreders overdonderd en betalen ze snel."

"Daarnaast spelen we in op de uitvoering van de rijverboden. Velen zijn verrast als de politie aan de deur staat om het verbod, dat enkele dagen later al ingaat, te betekenen. Er rest dan nog weinig tijd om eventuele schikkingen te treffen voor onder meer het werk. We staan daarom toe dat het verbod bijvoorbeeld in een vakantieperiode valt. Maar alleen als alle boetes zijn betaald."