Direct naar artikelinhoud

'Reservoir Dogs' wordt een game (bis)

Er is een videogame op komst gebaseerd op Reservoir Dogs. Daarmee is Quentin Tarantino's debuutfilm uit 1992 de eerste en enige prent van de cineast die ooit in een computerspel werd gevat.

Met Reservoir Dogs: Bloody Days, een videogame voor consoles en pc die later dit jaar op de markt komt, probeert de Amerikaanse filmmaatschappij Lionsgate voor de tweede keer omReservoir Dogs, Quentin Tarantino's cultfenomeen uit 1992, in een spel te vatten. De eerste keer gebeurde dat in 2006, met een pover gemaakte en slecht onthaalde schietgame waarin de overvallen van de kleurrijke bende centraal stonden.

Het zijn meteen de enige twee videogames die ooit zijn gemaakt naar een film van Quentin Tarantino. Naar de reden daarvoor is het niet ver zoeken: de regisseur heeft gewoon niet veel met videospelletjes.

Bovendien valt de grillige structuur van Tarantino's films lastig te vatten in een medium waarin de consument een hoge mate van zelfbeschikking heeft.

Maar daar heeft de Spaanse studio Big Star Games, die bezig is aan Reservoir Dogs: Bloody Days, wat op gevonden: de makers van de game verwerkten de asynchrone structuur van de film, waarin vaak hetzelfde tijdskader vanuit het oogpunt van verscheidene personages werd doorlopen, in gameplay.

Met een nieuwe mechaniek die ze 'time back'hebben gedoopt, kan het moment waarop het eerste personage wordt uitgezet worden teruggedraaid om een tweede en derde gangster op hetzelfde speelveld los te laten. Zo doorlopen ze alle drie hetzelfde moment.

Dialogen

Films van Tarantino moeten het ook voor een groot stuk van de dialogen hebben. En ook die zijn niet makkelijk in een game te integreren. Al is er wat dat betreft al een heel parcours afgelegd. Maar op dramatisch en creatief vlak begint de game-industrie nu pas eigen Tarantino's te creëren.