Direct naar artikelinhoud

Jongeren liggen niet meer wakker van auto en rijbewijs

Volgens onderzoek kopen jongeren minder vaak een eigen auto. Ook in België is die daling voelbaar. 'Ecologie is meer dan een mindset, het is een noodzaak.'

Nederlandse jongeren van 18 tot 25 jaar zijn steeds minder geïnteresseerd in de aankoop van een eigen auto. Dat blijkt uit cijfers van het Nederlandse Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Sectororganisatie Febiac ziet een gelijkaardige daling in België. "Het gaat om een jongere generatie, vaak hoogopgeleiden, die na hun studies in en rond de steden blijven hangen. Daardoor hebben ze de eerste jaren van hun volwassen leven geen auto nodig", zegt woordvoerder Joost Kaesemans.

Concrete cijfers zijn er nog niet voor België, maar uit het onderzoek van CBS bleek dat de trend zich in Nederland de jongste twee jaar steeds duidelijker profileert. Het aantal geregistreerde personenauto's tussen 2012 en 2013 daalde bij de leeftijdgroep met 4,5 procent, terwijl het aantal jongeren met 0,4 procent steeg. Bij 65-plussers ziet CBS de omgekeerde beweging. Hetzelfde is merkbaar in België. "Het gaat om een nieuwe generatie van babyboomers die op pensioen gaat en altijd een auto heeft gehad. Aan de ene kant komt er dus een generatie bij, aan de andere kant zien we dat een deel van de jongere generatie afhaakt", aldus Kaesemans.

Volgens Maarten Leyts, oprichter van jongerentrendbureau Trendwolves, speelt de stedelijke context daarin een belangrijke rol. "De stad heeft bij jongeren een grotere aantrekkingskracht dan vroeger." Leyts bracht de trend drie jaar geleden in kaart. "Ze wonen in een stedelijke omgeving waar ze studeren of gestudeerd hebben. Fietsen is een uitdaging: ze trekken goed voorbereid door de stedelijke jungle en verplaatsen zich snel van A naar B." Volgens Leyts doen zij dat vooral uit praktische overwegingen. "Ecologie en duurzaamheid is meer dan een mindset, het is een noodzaak geworden."

In memoriam?

Verliest de auto dan zijn statussymbool? "In landelijke omgevingen blijft het belangrijk om op je achttiende je rijbewijs te halen en ook bij jongeren van andere origine speelt het een grote rol. Toch merk ik dat steeds meer jongeren afstuderen zonder rijbewijs. Alleen als het echt een expliciete noodzakelijkheid is, zullen ze er moeite voor doen, maar anders nemen ze gewoon de trein."

Miguel Vertriest, beleidsmedewerker bij Netwerk Duurzame Mobiliteit, stelt vast dat ook digitale mobiliteit een belangrijke rol speelt. "Door smartphones en internet is het niet meer nodig om overal ter plaatse te zijn." Hij schrijft de daling ook aan de crisis toe. "Voor 2007 zag je jongeren die uit overtuiging geen auto wilden, maar nu zijn er steeds vaker budgettaire redenen aan verbonden."

Het fenomeen lijkt zich nu wereldwijd steeds duidelijker te manifesteren. Uit een verslag dat CNN bracht naar aanleiding van een conferentie in Silicon Valley, blijkt dat jongeren niet meer geïnteresseerd zijn om een auto te besturen. Autospecialisten in de States voorspellen dat het aantal rijbewijzen bij hun jongeren sterk zal dalen.

Willy Miermans, docent verkeerskunde aan UHasselt blijft voorzichtig voor België. "Er is een aanwijzing dat jongeren omwille van ecologische en praktische redenen minder gek zijn op auto's dan de oudere generatie. In Nederland zijn er meer echte steden, wat autorijden minder comfortabel maakt. In België hebben we dat minder waardoor de auto dominanter blijft."