Direct naar artikelinhoud

‘De charme van een exotische achtergrond werkt maar even’

Bij het prestigieuze Chamber Orchestra of Philadelphia staan sinds juli van dit jaar twee Vlamingen aan het roer. Dirk Brossé is er muziekdirecteur, Peter Gistelinck (48) bekleedt sinds 2006 de functie van ‘executive director’. Gisteren werd Gistelincks contract met vijf jaar verlengd.

Vlaming Peter Gistelinck verlengt contract met Chamber Orchestra of Philadelphia

Hoe komen twee Vlamingen aan het hoofd te staan van een van de beste kamerorkesten van de VS? Dat is eigenlijk heel eenvoudig, zegt Peter Gistelinck. ‘Het heeft een beetje met mijn familiesituatie te maken. Ik ben getrouwd met een Amerikaanse en was half op zoek naar een baan in Amerika. Maar uiteindelijk hebben ze mij gewoon opgespoord via een headhuntersbureau.’

Voor Dirk Brossé ging het vrijwel net zo: “Ik had al een paar keer als gastdirigent bij het orkest opgetreden toen in juli de functie vrijkwam. Ik heb een aantal gesprekken gehad met de raad van bestuur, en die hebben uiteindelijk mijn kandidatuur goedgekeurd.”

Waar Brossé in Vlaanderen een grote naam is, zal Gistelinck voor de meeste mensen een onbekende zijn. Maar in de muzieksector zijn zijn kwaliteiten al jaren genoegzaam bekend. Gistelinck is een telg uit een roemrucht muzikaal geslacht. Zijn vader Elias Gistelinck was een befaamd jazzmuzikant, hoofd van de toenmalige BRT-radio en mede-oprichter van Jazz Middelheim. Zijn broer, David Linx, is een van de beste Europese jazzvocalisten van vandaag, en werd bekroond met de titel ‘Chevalier des Arts et des Lettres’ in Frankrijk.

Gistelinck zelf bleek zowel artistiek als zakelijk talent te hebben. Hij schreef, speelde en produceerde al op jonge leeftijd muziek, maar koos voor een baan als ‘Music Education Manager’ bij instrumentenfabrikant Roland. In die hoedanigheid zette hij in de Benelux een netwerk van meer dan vijftig privémuziekscholen op. Daarna was Gistelinck onder meer manager van het muziekensemble I Fiamminghi, directeur bij het Parijse barokorkest Concert Spirituel (waarmee hij een Grammynominatie in de wacht sleepte) en sales- en marketingmanager van het Vlaams Radio Orkest.

Zijn huidige baan in Philadelphia vergelijkt Gistelinck met die van CEO in een bedrijf. “Eigenlijk moet ik gewoon zorgen dat het orkest blijft draaien. Mijn taken variëren van praten met sponsors tot fundraising, wat hier in de VS heel belangrijk is. Daarnaast heb ik ook een artistieke verantwoordelijkheid. Dirk en ik stellen samen het programma samen, en ik moet het aan het eind van de rit zien te verkopen aan het bestuur.”

Dat er nu twee Vlamingen aan het hoofd staan van het orkest is voor de Amerikanen totaal geen issue, aldus Gistelinck. “Dirk is hier niet in de eerste plaats bekend als Belg, maar als muziekdirecteur van Star Wars. Dat heeft hem veel aandacht in de media opgeleverd. Natuurlijk vinden Amerikanen het exotisch als je uit Europa komt, maar dat duurt niet lang. Op een gegeven moment moet je wel gewoon gaan presteren.”

Dat laatste doet Gistelinck volgens Brossé uitstekend: “Hij is hier perfect op zijn plaats. Hij is heel pragmatisch en kan zeer kort op de bal spelen. Met Peter kun je in vier uur een seizoen in elkaar draaien. Daar houden de Amerikanen van.”

Maakt Gistelinck ook nog wel eens muziek? “Heel sporadisch, maar ik doe het wel. Ik ben er rotsvast van overtuigd dat je, als je een zakelijke functie vervult in de muziek, zelf ook muzikant moet zijn. Anders heb je geen voeling. Ik houd me trouwens niet alleen bezig met klassiek, maar ook met pop en jazz. Dat hebben wij van huis uit wel meegekregen. Bij ons werd muziek nooit in schuifjes gestopt.”