Direct naar artikelinhoud

Drones assisteren redders aan kust

Wanneer u dreigt te verdrinken in zee zal binnenkort niet eerst de Sea King uitvliegen, maar een onbemand vliegtuigje. De eerste test met drones in Knokke-Heist was alvast hoopvol.

Tijdens een reddingsoefening in Knokke-Heist werd voor het eerst een drone ingezet. Die moest op zoek naar een drenkeling, maakte livebeelden en gaf coördinaten door aan de hulpdiensten op de dijk.

De specifieke oefening kwam er op voorstel van het opleidingscentrum Noordzee Drones. "Wij proberen zoveel mogelijk expertise op te doen om op onze beurt hulpdiensten te kunnen opleiden", zegt CEO Elwin Van Herck. "Het is dus niet de bedoeling dat wij op termijn hulpacties zullen uitvoeren, maar louter mensen vormen. Daarvoor hebben we intussen ook een terrein ter beschikking gekregen van de provinciegouverneur."

Veel geld besparen

Voor Van Herck is het hoofddoel van deze test bereikt. Zo werd de technologie ingezet om een drenkeling op te sporen en de exacte coördinaten aan de hulpdiensten door te geven. Maar in de toekomst is er veel meer mogelijk. "Ik zou binnenkort graag testen of we een vermist kind aan de kust met een drone kunnen opsporen. De moeder kijkt dan mee op het scherm, omdat zij haar kind het best kan herkennen. Met de drone kunnen we het strand dan veel grondiger afzoeken."

En dat kan handenvol geld besparen. Want wordt iemand niet binnen de vier uur teruggevonden, wordt de Sea King al ingeschakeld. "Volgens de gouverneur kost dat zo'n 7.000 euro per uur", zegt van Herck. "De drone is dus een overbrugging in tijd. Vinden we het kind niet in de eerste vier uur met de drone, is het inzetten van de Sea King ook veel nuttiger. Als je weet dat zo'n drone 10.000 euro kost, is dat snel terugbetaald."

Drones zijn dus vooral een 'extra paar ogen' voor de brandweercommandant die de redding aanstuurt vanop de dijk, zei An Beun, secretaris van de Kustreddingsdienst West-Vlaanderen na afloop aan De Tijd. Toch kunnen ze voorlopig nog niet worden ingezet. "De batterij heeft vandaag nog maar een bereik van 15 à 20 minuten", zegt Beun. "Ze zouden zeker een uur in de lucht moeten blijven."

Maar dat is een kwestie van tijd, zegt Van Herck. "Een half jaar geleden konden onze toestellen niet uitvliegen bij regen of wind. Vandaag lukt dat zelfs bij 8 beaufort en in sneeuw."