Direct naar artikelinhoud

Feminisme van nu heeft vele lagen

Onder de noemer The Future is Feminist staat het programma in de Beursschouwburg tot eind december in het teken van het hedendaagse feminisme. 'Het draait al lang niet meer alleen rond
de gelijkwaardigheid tussen man en vrouw.'

De Beursschouwburg in Brussel kent intussen een traditie van focusprogramma's die gelinkt zijn aan actuele thema's. "Toen we een dik half jaar geleden het thema voor dit semester moesten bepalen, was de heisa rond Donald Trump in volle gang", vertelt algemeen en artistiek directeur Tom Bonte. "We lieten ons inspireren door de Women's Marchdie op zijn verkiezing volgde." Wereldwijd kwamen toen miljoenen mensen op straat tegen de vrouwonvriendelijke uitspraken van de pas verkozen Amerikaanse president.

Die demonstraties werden georganiseerd door een opvallend diverse groep mensen. Onder meer antiracisten, lgbt-organisaties, milieubewegingen en abortusgroeperingen waren aanwezig. "Hedendaags feminisme draait niet meer alleen rond gelijkheid tussen man en vrouw. Het gaat ook over gelijkheid tussen blank en zwart of tussen verschillende religies", stelt Bonte. "Vandaar ook dat de slogan The Future is Female uit de jaren 70 intussen veranderd is in het inclusieve The Future is Feminist."

Onderhuids

Die visie wordt artistiek doorgetrokken in het tjokvolle programma van de Beursschouwburg. De Nigeriaans-Amerikaanse performancekunstenaar Jaamil Olawale Kosoko geeft dit weekend de aftrap met zijn stuk #negrophobia dat op 29 september in Belgische première gaat. Naar aanleiding van de moord op zijn broer onderzoekt Kosoko het onderhuidse racisme in de westerse cultuur. In een mengeling van lezing-performance en slam poetry confronteert hij het publiek met het feit dat het medeverantwoordelijk is voor het in stand houden van uitsluiting en discriminatie.

Een week later gooit de Filipijnse choreograaf Eisa Jocson het over een andere boeg. In de voorstelling Princess staat ze verkleed als Sneeuwwitje op de planken, samen met de visuele artiest Russ Ligtas. Daarmee klaagt ze aan dat de iconische sprookjesprinsessen in Disneyland altijd door witte actrices gespeeld worden. Disneyland Hongkong is de grootste werkgever voor dansers uit de regio. Maar omwille van hun Aziatische trekken krijgen ze alleen maar bijrollen. Jocson ontleedt het prototypische gedrag van de ideale prinses en plaatst het niet-westerse lichaam vrolijk in het centrum van de aandacht. Verwacht u aan een Disney-trip op speed.

Queer

Thema's als stereotypering, racisme, genderidentiteit, het schoonheidsideaal en ongelijke machtsverhoudingen komen ook aan bod in de films en performances van onder andere Dana Michel, Samira Elagoz, Antonia Baehr en Aurelie di Marino.

Daarnaast wordt een verdiepend, haast didactisch luik ingericht. Via workshop Race & Racism en leesgroepen rond thema's als het vrouwelijke lichaam en queer feminism (activisme dat het patriarchaat en de exclusiviteit van de mannelijke of vrouwelijke genderidentiteit aanvecht), wil de Beursschouwburg inzicht bieden in de vele lagen en visies die het hedendaags feminisme rijk is.

Daarmee gaat het huis geen enkel heikel debat uit de weg. "We maken geen cesuur tussen ons artistieke project en de maatschappij", stelt Bonte. "De gelijkheidsgedachte speelt voor alle duidelijkheid dan ook niet enkel dit semester een rol voor ons. We proberen ze duurzaam door te trekken naar alle niveaus van onze werking: divers in gender, geaardheid, afkomst, kleur, leeftijd enzovoort. Net zoals het jonge publiek uit deze fascinerende metropool dat we willen aantrekken."

The Future is Feminist, van 29/09 tot 22/12, beursschouwburg.be