Direct naar artikelinhoud

Klein budget, grote tekenfilms

In Hollywood kost een tekenfilm gauw 180 miljoen euro, in Europa doen studio's het met een fractie van dat bedrag. Toch levert dat vaak mooie dingen op, zoals deze twee. Wij vroegen de regisseurs hoe ze precies te werk gingen met zo'n klein budget.

REGISSEUR BEN STASSEN

'Wij kunnen zeker opboksen tegen de grote studio's'

Welke artistieke keuzes heeft u moeten maken om binnen budget te blijven?

Stassen: "In het eerste script waren er twaalf dieren meer op het eiland, maar dat was te duur. We hebben ook de openingsscène vervangen. Normaal vond die plaats in Londen. Maar dan moet je de hele stad tekenen. Dus lieten we de film beginnen op een piratenschip.

"Vaak zitten die keuzes ook in details. We hebben een actiescène met katten. Omdat we wat achter zaten op schema, hebben we de touwen in die ruimte geen zichtbare vezels gegeven. Dat had drie extra werkdagen gekost, terwijl kijkers op de actie letten. We hebben ook niet veel zand op het eiland, omdat een voetstap daarin erg tijdrovend is om te animeren."

Hoe heeft u zich ingewerkt in het leven op zo'n eiland?

"We zijn dieren gaan observeren in de zoo. Maar verder kun je tegenwoordig alle research doen op internet. Vooral voor de inrichting van het piratenschip hebben we veel opgezocht."

Hoe lang heeft u aan Robinson Crusoe gewerkt?

"We hebben bij nWave zo'n 120 mensen in dienst. De pure animatie zit bij 17 mensen en daar zijn we twee jaar mee bezig geweest. Het scenario en de muziek kopen we aan. De score komt bijvoorbeeld van Ramin Djawadi, die ook Game of Thrones en Iron Man heeft gedaan."

Zou u een andere film hebben gemaakt met een Amerikaans budget?

"Ik zou niet weten wat ik met 100 miljoen moest doen. Maar met 15 miljoen extra zouden wij ook de Pixar-kwaliteit kunnen leveren, terwijl de Amerikanen voor dat bedrag er niet eens aan zouden beginnen. Ons team heeft vaak het gevoel dat ze maar in tweede klasse spelen, dat we te veel compromissen moeten sluiten. Maar we kunnen hier met ons budget wel opboksen tegen de grote studio's."

Wat is uw volgende project?

"We zijn bezig met The Son of Bigfoot, een script dat we hebben gekocht. In mei gaan we dat in Cannes verkopen. Wetende dat al onze films het goed gedaan hebben, heb ik daar goede hoop op. Zeker nu Robinson Crusoe ook in 60 landen wordt verdeeld, waaronder een grote release in de VS."

REGISSEUR RÉMI CHAYÉ

'Rusland duizend keer bezocht met Street View'

Welke artistieke keuzes heeft u moeten maken om binnen budget te blijven?

Chayé: "We hebben een Japanse animatietechniek gebruikt die het aantal tekeningen beperkt. Er zit dus geen permanente beweging in de personages, maar wel altijd op de juiste manier. Bovendien zijn de gezichten vrij strak, maar ze geven wel altijd het exacte gevoel weer.

"Natuurlijk teken ik liever meer details in een gezicht, maar het is een valstrik. Als je daarmee begint, moet je dat een hele film volhouden en dat kost tijd en geld. Terwijl alles draait om emotie. Daar hebben we al onze energie ingestoken. En als het verhaal goed zit, vergeet je de rest."

Hoe heeft u zich ingewerkt in het negentiende-eeuwse Rusland?

"We zijn nooit in Sint-Petersburg geweest om research te doen, dat was te duur. Maar ik heb de stad duizenden keren bezocht met Google Street View. (lacht) Mocht je me daar droppen, vind ik er allicht blind mijn weg. Het was een idee van de scenaristen om een locatie te zoeken die dicht bij de Noordpool lag."

Hoe lang heeft u aan Reis naar het Noorden gewerkt?

"Ik ben er zelf tien jaar mee bezig geweest, maar tussendoor tekende ik mee aan andere films als Brendan en het geheim van de Kells en Kerity. Eens het script goed was, hebben we er vijftien maanden met 178 freelancers aan gewerkt."

Zou u een andere film hebben gemaakt met een Amerikaans budget?

"Ik denk het niet, omdat we ook dan artistieke keuzes hadden moeten maken, en deze manier van animeren gewoon het best aansluit bij wat ik voor ogen had."

Wat is uw volgende project?

"Ik ben bezig met het script van A Childhood of Martha Jane Cannary, een film over Calamity Jane. Het wordt een comedy, gebaseerd op het bekende verhaal. Ik hoop er met zelfde team aan te werken, maar zonder eigen studio kan ik voorlopig geen vaste mensen aannemen."