Direct naar artikelinhoud

Vrije markt drijft Distrigas naar buitenland

Verliezen in België ruimschoots goedgemaakt door toegenomen vraag van elektriciteitsproducenten

Distrigas heeft een uitzonderlijk goed jaar achter de rug. Een aantal meevallers heeft ervoor gezorgd dat de winst van het gasdistributiebedrijf meer dan drie keer zo groot is als het jaar ervoor. De nettowinst voor 2003 bedraagt 216 miljoen euro.

Distrigas, de vroegere monopolist op de Belgische gasmarkt, boekte het goede resultaat ondanks verlies van marktaandeel in eigen land. Nieuwe concurrenten als Gaz de France en energieleveranciers als Nuon hebben in een jaar tijd al zowat een tiende van de Belgische markt voor particuliere gasgebruikers afgesnoept. In de industrie ging het zelfs nog sneller en verloor Distrigas een vijfde van zijn marktaandeel.

"We moeten er rekening mee houden dat ook dit jaar weer een deel van het marktaandeel verdwijnt", zegt algemeen directeur John Vermeire. Distrigas houdt rekening met een verlies van ongeveer 10 procent. Volgens de directie zijn dat gevolgen van de liberalisering van de gasmarkt. Sinds vorig jaar kunnen bedrijven en gezinnen immers zelf kiezen bij wie ze aardgas bestellen.

Dat vertaalde zich ook in dalende verkoopscijfers bij sommige categorieën van klanten. De verkoop aan de bedrijven die gas leveren aan particulieren, daalde met 2,7 procent. Ook de rechtstreekse verkoop aan de industrie daalde, met 5,7 procent. Distrigas maakte de verliezen in België ruimschoots goed door een toegenomen vraag van de elektriciteitsproducenten, die steeds vaker aardgas gebruiken om hun centrales draaiende te houden. "Dat heeft veel te maken met de concurrentiepositie van aardgas ten opzichte van de andere brandstoffen", zegt Vermeire. "De prijzen van steenkool, een veelgebruikte brandstof in elektriciteitscentrales, zijn bijvoorbeeld sterk gestegen." Daardoor verkocht Distrigas bijna 15 procent meer aan elektriciteitsproducenten dan Electrabel.

In het buitenland ging het Distrigas voor de wind. Vooral in Frankrijk gaat het Belgische gas vlot van de hand en het bedrijf is er ook in geslaagd veertien grote scheepsvrachten gas te verkopen in Spanje. In totaal, in binnenland en buitenland samen, werd er 2,4 procent meer verkocht.

De directie rekent voor dit jaar vooral op de inkomsten in het buitenland om het verlies van marktaandeel in eigen land goed te maken. Distrigas haalt ongeveer twee derde van zijn omzet uit België en heeft ongeveer vijf procent van de Europese markt in handen. Een positie die het graag zou behouden.

(FSm)