Direct naar artikelinhoud

Viaduct wordt podium

Op een doordeweekse dag is de Gentse fly-over goed voor 65.000 passerende auto's. Zondag is het controversiële bouwwerk het decor van een eendagsfestival dat het publiek aan het denken moet zetten over de toekomst van het viaduct.

"Handig maar tegelijk een beetje raar." Net zoals het merendeel van de Gentenaars heeft ook Jules Gahide (24) een dubbel gevoel bij de B401, zoals de fly-over officieel heet. "Eigenlijk kan het niet, een autostrade die elke dag 65.000 auto's recht naar het hart van de stad leidt. Maar na een vakantie over het viaduct Gent binnenrijden, met zicht op de stad. Het blijft iets magisch hebben." Zondag, op Gent Autovrij, moet het nog magischer worden. Dan vormt de B401 het decor voor een uniek straatfeest.

Het idee ging Gahide in Singapore halen. "Eind vorig jaar zag ik daar hoe een stuk snelweg werd afgesloten om er een buurtfeest op te organiseren. Heel maf hoe ze in een immens drukke stad als Singapore toch de tijd en de moeite nemen om een autostrade te blokkeren voor zoiets als een buurtfeest." Als het in Singapore kon dan moest zoiets ook in Gent te realiseren zijn, vond Gahide en dus probeerde hij bij zijn terugkeer ook het Gentse stadsbestuur voor zijn plan te winnen.

Dat hij daar uiteindelijk ook in slaagde heeft Gahide, deels, aan zijn voorgeschiedenis te danken. Hij is immers al langer bezig met het organiseren van evenementen op niet voor de hand liggende locaties. Het begon in 2013 met de grindbakken aan Dok Noord, een reeks betonnen constructies die vroeger gebruikt werden om zand en grind van binnenschepen naar vrachtwagens over te laden. Gahide en co. zagen er het ideale decor in voor een reeks feestjes en expo's. Daarna volgde KERK, een tijdelijk project op de oude Sidaplax-site in Gentbrugge, en tegenwoordig is Gahide vooral bij NEST te vinden. Daar probeert hij samen met andere creatievelingen de oude stadsbibliotheek aan het Zuid nieuw leven in te blazen. "Mensen willen tegenwoordig niet meer elk weekend aan de toog van hetzelfde café zitten of altijd weer in diezelfde club gaan dansen. Er is nood aan originelere concepten. Dat zie je ook aan het groeiende succes van belevingsfestivals."

Kunstenaars op de brug

Het straatfeest op de B401 past helemaal in die filosofie. Zondag moeten de auto's voor één keer plaatsmaken voor fietsers en wandelaars. Zij mogen het viaduct 700 meter ver op wandelen en kunnen onderweg iets eten en drinken, even halt houden bij een van de kunstenaars die langs het traject post hebben gevat of aan het eind van hun wandeling of fietstocht genieten van de muziek van onder anderen Kong, Karawane en DJ Katapila.

Duurzaam mobiliteitsbeleid

Maar het evenement wil meer zijn dan zomaar een feestje op een viaduct. Het is de uitdrukkelijke bedoeling om de bezoekers ook aan het denken te zetten over het bouwwerk waar ze zondag eenmalig toegang toe krijgen. "In Singapore heb ik zelf gemerkt hoe je zo'n stuk autostrade, door een feest op te organiseren, plots anders gaat bekijken", legt Gahide uit. "Ik hoop zondag op een gelijkaardig effect."

Want dat de fly-over er over tien jaar anders uit zal zien staat vast. "Een snelweg die doorloopt tot midden in de stad past niet binnen een duurzaam mobiliteitsbeleid", laat Filip Watteeuw (Groen), Gents schepen van Mobiliteit, weten. Daarom gaf het stadsbestuur een studieteam opdracht om alle toekomstscenario's te onderzoeken. Maar ook de Gentenaars zelf mogen hun zegje doen. Te beginnen met zondag. "Enkel door boven op de fly-over te gaan staan kun je ervaren hoeveel ruimte er vrijkomt wanneer je dat ding een andere invulling geeft. Zondag is echt een unieke kans om inspiratie op te doen."