Direct naar artikelinhoud

Uw smartphone is nog geen portefeuille

Oude gewoontes vallen moeilijk af te leren. Terwijl betalen met de smartphone snel en gemakkelijk is, blijft een overrompeling uit. Zelfs in de Verenigde Staten, het pionierland. Vijf redenen waarom mobiel betalen niet echt doorbreekt.

Steeds meer Belgen bankieren met de smartphone of tablet. Vorig jaar zijn er 1,1 miljoen nieuwe klanten voor mobiel bankieren bijgekomen, tot een totaal van 3,19 miljoen. Dat blijkt uit cijfers van bankenfederatie Febelfin.

En toch blijven waarnemers sceptisch over de échte doorbraak. In de Verenigde Staten, waar mobiel betalen al veel langer mogelijk is, blijft de smartphone als digitale portefeuille achter op de verwachtingen. Uit een analyse van technologiemagazine TechCrunch ligt dit aan deze vijf redenen:

1

Veiligheid

Meer dan de helft van de internetgebruikers is bang dat mobiel betalen niet veilig is. Het blijft met ruime voorsprong de hoofdzorg van de mensen. Betalen met cash geld of met de kredietkaart is vanzelfsprekend geworden. Maar mobiele betalingen blijven we - vooralsnog - wantrouwen. Een analyse van eMarketer Inc. toonde aan dat 62 procent van de Amerikaanse smartphone-eigenaars die geen gebruik maken van een elektronische portefeuille dat veiligheidsaspect aanhalen als reden.

2

Geen wereldwijde standaard

Er is nog altijd geen wereldwijde standaard voor mobiele betalingen. Dat betekent dat de gebruikers allerlei verschillende applicaties moeten installeren om overal mobiel te kunnen betalen. Dat is omslachtig en nodeloos ingewikkeld. Wie internationaal reist, staat al helemaal voor een hopeloze opdracht. Pas als de industrie een wereldwijde standaard opwerpt, zal de consument in staat zijn om elke toepassing te gebruiken zonder daarvoor steeds nieuwe software te moeten installeren.

De toekomst van mobiele betalingen ligt deels in handen van grote bedrijven als Visa, MasterCard en American Express. Maar voorlopig maken die geen aanstalten om elkaar tegemoet te komen. En hetzelfde geldt voor euvel 3.

3

Mobiele technologie gefragmenteerd

Oké, je bent een winkelier of horecazaak die mee wilt gaan met zijn tijd. Je zorgt er dus voor dat je klanten mobiel kunnen afrekenen. Proficiat, dan moet je alleen nog even uitmaken welke van de drie soorten technologie je zult kiezen om mobiele betalingen te kunnen accepteren.

Zonder al te technisch te worden: de huidige keuzes zijn NFC, (Near Field Communication, een contactloze methode om snel data uit te wisselen), een op code gebaseerde technologie (bijvoorbeeld via een QR-code) of een cloudsysteem. Een groot concern zal misschien voor de drie technologieën gaan, maar als kleine winkelier ga je niet in alle drie investeren. Zolang niet duidelijk is welke technologie de echte doorbraak zal beleven, kun je niet verwachten dat hier massaal in geïnvesteerd zal worden.

4

Apps moeilijk te verwijderen

Geïnstalleerde betaalapps zijn vaak moeilijk te verwijderen, zelfs als het bedrijf erachter al lang geen betaalservice meer biedt. Vergelijk het met een portefeuille die versleten is, en die je met gemak in de vuilnisbak kiepert. Dat lijkt met zijn elektronische variant niet zo eenvoudig. Early adopters in de VS hebben massaal apps zoals Softcard op hun mobieltje staan. Dat bedrijf sloot de deuren, maar de app zelf kan niet verwijderd worden.

5

Oude gewoontes slijten langzaam

Veel mensen zijn zo gewend aan de huidige betaalsystemen, en zijn er ook tevreden mee, waardoor het hen ontbreekt aan de noodzaak om te veranderen. Diverse onderzoeken tonen aan dat de drempel om over te schakelen naar mobiele betalingssystemen momenteel nog te hoog ligt. Enkel bij jongeren is de appetijt hoger. Maar om de grote massa massaal aan de smartphoneportefeuille te krijgen, is er nog werk aan de winkel.