Direct naar artikelinhoud

'Nog te veel mensen zien nut van oordoppen niet in'

Deelde Laundry Day afgelopen zaterdag nu gratis oordopjes uit, of niet? Dat is de inzet van een discussie tussen een platform rond gehoorschade en de festivalorganisatie. Maar wordt het geen tijd dat mensen zélf hun verantwoordelijkheid nemen?

De Tuut van Tegenwoordig is "diep teleurgesteld". Het platform sensibiliseert jongeren over oorsuizen en gehoorschade, en wou dat afgelopen weekend ook doen op het Antwerpse dancefestival Laundry Day. Maar daar waren ze niet welkom.

In een open brief stelt de organisatie dat er zaterdag geen gratis oordopjes aanwezig waren. "Festivalbezoekers die op zoek waren naar oordoppen werden van het kastje naar de muur gestuurd", schrijft oprichter Bert Lecomte. "De reactie van de Facebook-beheerder tartte elke verbeelding. Die vroeg zich doodleuk af waarom oordoppen gratis aangeboden moesten worden."

Dat antwoord is simpel: omdat het sinds 2013 wettelijk verplicht is. En daarom is Laundry Day mede-organisator Wim Van der Borght op zijn beurt "verontwaardigd". "Op onze website en op elk ticket stond aangegeven dat earplugs gratis ter beschikking lagen in elke bar. We hebben zevenduizend oordopjes uitgedeeld."

Subjectief

Maar is dat anno 2017 nog nodig? Weten festivalgangers intussen niet dat ze hun oren het beste beschermen? Helaas niet, zegt Nicolas Verhaert, neus-, keel- en oorarts van het UZ Leuven en onderzoeker aan de KU Leuven. "Er zijn nog te veel mensen die denken dat het allemaal geen kwaad kan wanneer de muziek niet overdreven luid staat. Maar luidsterkte is een subjectief gegeven. Elke mens heeft een andere gevoeligheidsdrempel voor geluid. Bij gebruik van alcohol of drugs beseft men minder snel wanneer die drempel bereikt is."

Toch kan er bij uitgedeelde wegwerpdopjes nog altijd gehoorschade optreden, omdat deze niet altijd perfect afsluitend zijn. Geven die de gebruiker dan geen vals veiligheidsgevoel? "Het is beter dan niks", vindt Verhaert. "Uit labtesten blijken ze voldoende te beschermen voor zulk eenmalig gebruik. We hebben het dan wel over een ideale situatie, met een normale gehoorgang. Bij mensen met een nauwe of bochtige gehoorgang sluiten ze niet goed af, zodat bepaalde frequenties toch passeren. Je moet vooral zelf ervaren of de gratis oordopjes goed zitten. Als het nóg te luid is, is er iets mis."

Op maat

Wie dus vaak gelegenheden met luide muziek frequenteert, investeert beter in oordoppen op maat. En dat is precies de reden waarom de Tuut van Tegenwoordig ook zelf op festivals gratis oordoppen blijft uitdelen. "Voor vele gebruikers is het de opstap naar betere bescherming", ervaart Lecomte.

Tegelijk stelt de organisatie vast dat een grote groep mensen moeilijk te bereiken blijft. "Ze negeren ons en denken dat het allemaal nergens voor nodig is. De overheid heeft in het verleden dan wel campagnes gevoerd, maar die lopen maar tijdelijk. Dat is gevaarlijk, omdat er altijd nieuwe groepen jongeren beginnen met uitgaan en dus niet bereikt worden."

En daar is ook Laundry Day niet tegen. "De Tuut is een bewonderenswaardige organisatie en ik sluit niet uit dat we in de toekomst kunnen samenwerken", zegt Van der Borght. "We hebben deze editie zelf oordopjes uitgedeeld, omdat we hun stand niet optimaal vonden en het efficiënter werkt aan de bar. Dat een van onze tweeduizend medewerkers niet op de hoogte was van die informatie, betreuren wij. Maar het maakt onze zaak niet, we waren wel in regel."