Direct naar artikelinhoud

Weinig likes voor Facebook-leesgroep

Hoe zou het nog zijn met A Year of Books, de Facebook-leesgroep die CEO Mark Zuckerberg in januari lanceerde? Niet bijster goed, zo blijkt.

Acht maanden nadat Zuckerberg zich voornam om elke twee weken een boek te lezen en zijn dertig miljoen volgers probeerde te overhalen om hetzelfde te doen, is er nog maar weinig belangstelling voor de onlineboekenclub. Zorgde de aankondiging van het eerste boek nog voor 7.000 likes en een razendsnelle uitverkoop van de titel bij onlinewinkel Amazon, dan is de aandacht sindsdien razendsnel gedaald.

De aankondiging van een nieuwe titel kan hoogstens een paar honderd gebruikers overtuigen om de like-knop aan te klikken en de laatste titels zijn nergens in bestsellerlijsten te bespeuren.

Nog frappanter zijn de cijfers van de online Q&A-sessies met de auteur, die na elke twee weken wordt gehouden. Al bij de eerst vraag-en-antwoordronde bestond een deel van de geïnteresseerden uit gebruikers die naar een gratis pdf-exemplaar van het boek in kwestie hengelden.

De laatste sessie was nog bedroevender: slechts 22 Facebook-gebruikers hadden de schrijver toen iets te vragen. De hoop dat Zuckerberg met zijn initiatief de uitgeversbranche zou redden, lijkt dus niet meteen bewaarheid te worden.