Direct naar artikelinhoud

'Nieuwe Chinese toerist' is miljarden waard

Met 120 miljoen zijn ze, de Chinezen die dit jaar naar een buitenlandse bestemming reizen. Samen geven ze daar 160 miljard dollar aan uit. Hun ouders en grootouders hadden meestal geen geld voor meer dan een paar schoenen.

Die cijfers komen van de digitale zakenpublicatie NRC Q, dat spreekt over een record. De 'nieuwe Chinese toerist' reist individueel of in kleine vriendengroepen, boekt vliegtuigen en hotels online, gaat duiken in Thailand, bergen beklimmen in Nepal of Noorwegen, of brengt een weekje door in de duurste resorts van Italië. Hun aantal stijgt snel. Een op de vijf Chinese vakantiegangers behoort al tot deze categorie. Ze blijven wat langer in een land en kiezen vaker culturele bestemmingen. "Maar de meerderheid van de Chinese toeristen, die heel vaak voor het eerst in hun leven een paspoort hebben aangevraagd, reist nog het liefst in een groep door meerdere landen", weet Sven Dong, manager 'Europa' van de Chinese reisgigant Ctrip, het op twee na grootste beursgenoteerde reisbureau ter wereld. Deze groepen worden begeleid door gidsen die reizigers hebben geïnstrueerd om niet op straat te spugen, niet voor te dringen, en niet te schreeuwen. Wie zich toch misdraagt en China voor paal zet, loopt het risico op een zwarte lijst te worden geplaatst. En dat is meer dan een theoretisch risico.

De Ctrip-manager weet ook dat van de Europese bestemmingen Parijs, Rome en Venetië het populairst zijn, want "die hebben wereldberoemde bezienswaardigheden die iedereen van televisie kent." Dong: "Voor Nederland en België is minder belangstelling. Dat komt misschien omdat jullie minder aan marketing doen. Italië, Frankrijk en ook Zwitserland doen daarentegen heel veel aan marketing." Italië sponsort een van China's meest bekeken realityshows, waarin zeven pop- en filmsterren die familie van elkaar zijn door Italië reizen. Met kijkcijfers van tientallen miljoenen is Huaying Jiejie (Zusters boven bloemen) één lange Italië-advertentie, niet alleen voor Venetië en Rome, maar ook voor Italiaanse modehuizen en automerken.

Andere Europese landen, zoals Frankrijk en Duitsland, verleiden de Chinese toeristen met Chineessprekende gidsen, sterk verbeterde service en - heel belangrijk - snelle visumverlening.

Uit cijfers van Toerisme Vlaanderen blijkt dat er in 2013 zowat 122.000 Chinezen hier neerstreken. Vooral de kunststeden vallen in de smaak van de Chinese toeristen.