Direct naar artikelinhoud

Vlamingen schenken met plezier aan vrienden

We aten koekjes bij de vleet. We maalden kilometers tot onze voeten vol blaren stonden. We vroegen plaatjes aan. En we doneerden guller dan ooit. De Warmste Week bracht dit jaar 10,8 miljoen euro op. Vanwaar dat succes?

Je hoefde er de afgelopen week geen Studio Brussel-luisteraar voor te zijn, om te voelen hoeveel De Warmste Week in beweging zette. Op scholen, binnen bedrijven, in families en vriendengroepen: massaal ontstonden er acties. Nu eens bakten mensen koekjes, dan weer liepen ze marathons, organiseerden ze kerstmarkten of vertelden ze flauwe moppen. Zondagavond werd duidelijk wat dat allemaal opgeleverd had: 10,8 miljoen euro, liefst 3 miljoen meer dan vorig jaar.

Van een evenement dat aanvankelijk enkel het Studio Brussel-publiek kon bekoren, is Music For Life uitgegroeid tot een solidariteitsactie die zich uitstrekt over heel Vlaanderen. Van Radio 1-luisteraar tot deathmetalliefhebber. Van kleuter tot bejaarde. De sleutel tot dat succes ligt in 2013, het jaar waarin Studio Brussel besloot niet één goed doel op de kaart te zetten, maar er een hele waaier van te maken. Aanvankelijk zorgde dat voor scepticisme. Gingen mensen in die veelheid hun weg nog wel vinden? Was het allemaal niet wat te vaag en te vrijblijvend?

Nee, dus. Want net die versnippering doet ons in de buidel tasten. Dat zegt expert fondsenwerving Ilja De Coster. "Het is net omdat er zoveel goede doelen zijn dat we allemaal wel iemand kennen die een actie organiseert. Vaak zijn dat mensen in wie we een groot vertrouwen stellen. En dan schenken we. Zelfs los van het goede doel waar hij of zij zich aan verbindt. We schenken omdat het ons gevraagd wordt."

Was geld schenken iets dat Belgen in een ver verleden nog liefst deden in alle luwte, dan is ook daar wel wat veranderd: we zijn er radio en televisie van beginnen maken. Van stille en discrete gevers zijn we veranderd in mensen die daar openlijk over praten. Ook dat stimuleert dan weer, weten experts. Zien geven, doet geven. En daar zit nog wel wat rek op. "Ik ben nog nooit zoiets tegengekomen als een bovengrens van wat mensen willen doneren. Vraag aan mensen hoeveel ze precies doneren en ze kunnen daar vaak niet eens een exact antwoord op geven. Als er al een bovengrens bestaat, denk ik niet dat we die bereikt hebben."

Een jaar op voorhand heeft Studio Brussel de knoop al doorgehakt: met zoveel succes kan het niet anders dan dat er ook volgend jaar er een Music For Life komt. Opnieuw zal dat in de laatste week voor Kerstmis zijn, en opnieuw in domein Puyenbroeck. "Nog nooit is de week voor Kerstmis zo warm geweest als dit jaar", zegt Jan Van Biesen, nethoofd van Studio Brussel. "Nooit eerder heeft onze samenleving zoveel warmte getoond. Iedereen heeft echt voor iedereen gezorgd. Iedereen kon zijn verhaal delen, hoe ontroerend, hoopgevend en inspirerend dat ook was. We zijn apetrots. En overrompeld."

Tanend succes in Nederland

Zes dagen en nachten raasden Linde Merckpoel, Eva De Roo en Bram Willems maar door. Voor elke luisteraar, en elke bezoeker hadden ze de juiste woorden klaar. Maar toen zondagavond de recordopbrengst werd bekendgemaakt, vonden ze die een pak moeilijker. "Er zijn geen woorden om te beschrijven hoe pakkend de verhalen zijn die we deze Warmste Week elke dag opnieuw gehoord hebben. De veerkracht en weerbaarheid van jong en oud, die zich inzetten voor anderen, is ontroerend om te zien. Dit overstijgt alles."

Het ingezamelde geld zal de komende weken doorgestort worden naar alle goede doelen.

Opvallend: toen in Vlaanderen Music For Life ontstond, liet Studio Brussel zich daarvoor inspireren door de Nederlandse collega's van 3FM. Jarenlang bleven de Nederlanders met Serious Request monsterbedragen binnenhalen. Daar lijkt nu een einde aan te zijn gekomen. De actie leverde dit jaar 'nog maar' 5 miljoen euro op. In elf jaar is het nooit zo weinig geweest. Ook Wallonië had zijn eigen warmste week. De actie heet daar Viva For Life. Het opzet is vergelijkbaar met dat van Music For Life: drie presentatoren sluiten zich zes dagen en nachten op in een glazen studio. Dat leverde 4,1 miljoen euro op. Een record.