Direct naar artikelinhoud

Twee zware fouten? Gebuisd op rijexamen

Lange wachtrijen van meer dan één uur gisteren in de Vlaamse rij-examencentra. Veel kandidaat-chauffeurs wilden nog snel snel hun theoretische rijbewijs halen, want vanaf vandaag zullen examinatoren veel strenger verbeteren. Wie twee zware overtredingen maakt, is meteen gebuisd.

Automobilisten in spe konden gisteren al eens kennismaken met hun allereerste file: aan de Vlaamse examencentra stonden ellenlange wachtrijen voor de testlokalen, waar ronkende computers non-stop examenvragen bleven spuwen. Dat zullen ze ook vandaag nog doen, maar voortaan zullen de examinatoren véél strenger verbeteren. Het theorie-examen blijft bestaan uit 50 vragen, waarop je minstens 41 punten moet halen. Maar wie een zware fout maakt, verliest voortaan in één klap 5 punten. Voor een lichte fout krijg je nog altijd 1 strafpunt. Twee zware fouten is dus onherroepelijk gebuisd.

Voorbeelden van zware overtredingen zijn het negeren van een rood verkeerslicht, het overschrijden van een witte doorlopende streep of een snelheidsovertreding. Tot gisteren was dat dus niet van belang en moest iedereen die een gooi naar dat felbegeerde papiertje wil doen gewoon zien dat hij of zij niet meer dan negen fouten aankruiste.

En de schrik zit er blijkbaar duchtig in bij veel studenten zo bleek gisteren. Om op de valreep nog te kunnen ontsnappen aan die strengere reglementering, sloten veel kandidaten achteraan een lange rij aan. "Normaal gezien hebben wij hier 60 kandidaten in een dag. Vandaag zijn het er zo'n 300", zegt Ginno Vignero, hoofdexaminator in Haasrode. "Normaal gezien kun je tot 16 uur deelnemen, maar wij hebben maar tien pc's, dus moeten we vroeger stoppen." In Sint-Denijs-Westrem hebben ze nog ternauwernood tien extra computers in het lokaal bijgezet. Bestuurder Katia De Geyter zag de drukte al toenemen sinds half februari, toen bekend raakte dat het examen lastiger zou worden. Maar gisteren overtrof alle verwachtingen.

"We hadden wel wat extra drukte verwacht, maar zo'n plotse toeloop", zegt Marie De Backer van Goca, dat alle examencentra coördineert. "Probleem is dat veel kandidaten nog eens snel willen proberen terwijl ze zich niet zo goed hebben voorbereid en dat is geen goed idee. Want als ze buizen dan hebben ze nog maar één kans om zonder een verplichte cursus van zes uur begeleiding - wat wel wat kost - te proberen. Voor alle duidelijkheid: de examenvragen gaan we niet moeilijker maken en de prijs - 15 euro - blijft ook dezelfde. Maar we gaan net zoals voor 2006 weer focussen op die zware overtredingen."

Rijbewijstoeristen

Een goede zaak vinden ze bij mobiliteitsorganisatie VAB. "Wie fouten maakt tegen de voorrangsregels of niet weet dat je niet over een volle witte lijn mag en daarna toch de baan op gaat, is een gevaar", zegt Maarten Matienko. "Uit onderzoek blijkt dat één op de drie studenten zich nauwelijks voorbereidt op dat examen. Met te gokken kon je ook al eens geluk hebben. Wie weet dat een zware overtreding meteen vijf strafpunten oplevert, zal nu wel al eens wat grondiger studeren. En dat is heel erg nodig want onze verkeerscijfers zijn nog altijd niet te best."

Toch is het helemaal niet ondenkbaar dat de wachtrijen zich vandaag zullen verplaatsen naar de examencentra in het Brusselse en Wallonië. Daar blijven de regels namelijk ongewijzigd en krijgt iedereen met negen fouten of minder zijn theoretische rijbewijs. "De kans bestaat dat er nu rijbewijstoeristen zullen ontstaan", zegt Marie De Backer van Goca. "Maar ook in Wallonië en Brussel hebben ze een hervorming aangekondigd. Al zal die er niet voor 2018 komen."