Direct naar artikelinhoud

Tien jaar klachten, nu pas respons

Vastbinden aan de bedjes, zeep in de mondjes en losse handjes: al sinds de oprichting van kinderhotel Cococinelle in 2007 lopen de klachten van ouders binnen. Pas deze week moest de crèche dicht. Waarom schoot Kind en Gezin zo laat in actie?

Een lieveheersbeestje prijkt op de hekken en een zonnig bericht van 'Tante Co' verwelkomt je op de website, maar achter de muren van kinderhotel Cococinelle speelden zich de laatste jaren minder vrolijke taferelen af. Vorig jaar startte het parket van Kortrijk een gerechtelijk onderzoek naar eigenares Darline S., die in het najaar voor de raadkamer wordt gebracht vanwege mensonterende behandelingen, bedreigingen en verwondingen. Genoeg redenen voor Kind & Gezin om de vergunning van Cococinelle in te trekken: "Er zijn ernstige indicaties van een mogelijk gevaar voor de veiligheid en het welzijn van de kinderen", luidde het persbericht.

Opvallend is vooral dat Kind & Gezin nu pas ingrijpt, op het moment dat het onderzoek al volledig afgerond is. Volgens een gerechtelijke bron stroomden immers al sinds de prille opstart in 2007 talrijke klachten over Cococinelle de helpdesk van Kind & Gezin binnen. Pas in 2016 mondde dat uit in een extra inspectie, waarna geen verdere sancties genomen werden. Uiteindelijk klopten enkele ongeruste ouders dan maar zelf bij het parket aan, dat meteen het onderzoek instelde. Daarvoor werd ook Kind & Gezin eind mei verhoord, en nogmaals aangemaand extra maatregelen te treffen. "Het parket heeft het werk van Kind & Gezin moeten doen", aldus de bron. "Pas toen de toestand al volledig 'ontmijnd' was, hebben zij een schorsing ingeroepen. We begrijpen er niets van: er schort duidelijk iets met hun controlemechanismen."

Geen rapport, geen sanctie

Ook Katrijn Vanmoortel, de advocaat van Darline S., is verbaasd dat nu in allerijl tot een schorsing werd overgegaan. "We zijn bijna een jaar na de laatste feiten, in september 2016. Er is toen zelfs nog een controle geweest van Kind & Gezin, waarbij ze niets konden vaststellen. Erna heeft mijn cliënte niets meer van hen gehoord: geen rapport, geen sanctie. En dan ineens verliest ze in volle vakantieperiode haar vergunning, zonder voorafgaand gesprek."

In tegenstelling tot hun verklaring van maandag, gaf Kind & Gezin gisteren wel toe dat ook voor de negen klachten tussen 2011 en 2016 al telefoontjes over Cococinelle binnenkwamen. Wel houden ze vol dat ze nu pas de inhoud van het onderzoek inzagen, en ervoor geen grensoverschrijdend gedrag opmerkten. "De zwaarste klachten waren anoniem en erg vaag", zegt woordvoerster Leen Du Bois. "Over elke opvang komt weleens een klacht, en wat voor de ene ouder problematisch is, vindt een ander overdreven. Wanneer er duidelijk sprake is van mishandeling gaan we wel naar de politie, maar dat is moeilijk in te schatten. Zeker bij anonieme klachten: die kunnen evengoed uit een persoonlijke vete met een buurman ontspruiten."

Het gebrek aan krachtdadigheid lijkt dan ook vooral bij de bemiddelende functie van Kind & Gezin te liggen, met verzoening tussen de ouders en opvang als belangrijkste instrument. "Wij zijn geen politie, en niet bevoegd onderzoeksdaden uit te voeren. Bovendien blijft zo'n inspectie altijd een momentopname", vertelt Du Bois.

Daarnaast lijkt er een gebrek aan samenwerking te zijn: op dit moment is er amper overleg tussen Kind & Gezin en andere organen waar klachten neergelegd kunnen worden, zoals het parket, de politie en de Sociaal-juridische dienst van Gezinsbond. Du Bois: "Wij hebben inderdaad het gevoel dat een betere inlichting nodig is. Nu werden we pas te laat op de hoogte gesteld van de concrete feiten om de juiste maatregelen te kunnen nemen."