Direct naar artikelinhoud

Bloggers bloggen zich suf over hun gezondheidsrisico's

Ze klagen over gewichtstoename of gewichtsverlies, slaapstoornissen en algemene uitputting

BRUSSEL l The New York Times publiceerde op de voorpagina een artikel over de gevolgen van bloggen voor je gezondheid.

Dat deed de krant naar aanleiding van het overlijden van de professionele blogger Russell Shaw, die werkte voor de technologiewebsite ZDNet zond. De zestigjarige Amerikaan stierf aan een hartaanval in een hotelkamer in Californië.

Shaw is een van de twee overleden beroepsbloggers die worden opgevoerd in The New York Times. De krant vroeg zich af - met een slag om de arm - of het beroepsbloggen wel zo'n gezonde professie is.

Een groeiend leger van thuiswerkenden en ondernemers, constateert de krant, kampt met grote lichamelijke en psychische druk die de 24 uurseconomie van internet, met zijn voortdurende honger naar nieuws, met zich meebrengt.

De prijs kan hoog zijn. De laatste maanden verloor de Amerikaanse blogwereld bijna drie van zijn voormannen. In december, drie maanden voor de dood van Russell Shaw, overleed een andere technoblogger, Marc Orchant, op vijftigjarige leeftijd aan een acuut hartinfarct. Een derde vooraanstaande blogger, Om Malik (41), overleefde in december een hartaanval.

Bloggers klagen over gewichtstoename of -verlies, slaapstoornissen, uitputtingsverschijnselen en andere kwalen die het gevolg lijken van het non-stop produceren van stukken voor de onafgebroken nieuwscyclus waarvoor internet bekendstaat.

"Ik ben nog niet dood", constateert Michael Arrington in The New York Times. De oprichter van de populaire technologieblog Techcrunch meldt dat hij de afgelopen drie jaar ruim 13 kilo zwaarder is geworden en slecht slaapt. Zijn woning is in een kantoor voor zichzelf en zijn vier werknemers veranderd. "Ik krijg een keer een zenuwinzinking en kom dan in het ziekenhuis terecht, of er gebeurt iets anders. Dit is niet vol te houden."

Het is onduidelijk hoeveel broodschrijvers zich onder de miljoenen bloggers bevinden, maar het zijn er zeker duizenden en wellicht meer. Bloggen kan lucratief zijn. Techcrunch haalt elk jaar miljoenen aan reclame binnen. Mindere goden moeten het doen met 10 dollar per bijdrage. Dat laatste werkt in de hand dat sommige profbloggers langere uren maken dan gezond is. Ook is de concurrentie groot: wie als eerste een nieuwsfeit weet te melden, krijgt de meeste bezoekers en meeste verwijzingen naar zijn stukken. "Er is geen enkel moment, ook niet als je slaapt, dat je je geen zorgen maakt een ontwikkeling te missen", stelt Arrington.

The New York Times haast zich te zeggen dat nog geen enkele medicus de diagnose 'dood door bloggen' heeft vastgesteld en dat het overlijden van twee bloggers geen epidemie valt te noemen. Het staat zelfs niet vast dat het verscheiden van Shaw en Orchant aan stress valt te wijten. Als de kwaliteitskrant broodbloggers heeft willen waarschuwen, dan heeft dat een averechts effect gehad. De Amerikaanse bloggemeente raakte de afgelopen weken niet uitgeschreven over het onderwerp. Er zijn maar weinigen die zich in de analyse kunnen vinden. Mike Gunderloy van de WebWorker Daily noemt het stuk even dwaas als eendimensionaal. "Het is zeker mogelijk om jezelf voorbij te rennen, maar dat geldt zo'n beetje voor elk beroep." (De Volkskrant)