Direct naar artikelinhoud

'Vreemd om als kunstenaar opeens als profiteur afgeschilderd te worden'

Investeren in een spookhuis voor een theatervoorstelling? Die oproep lanceert het Nederlandse collectief Wunderbaum. 'Een haast ludieke reactie op de situatie van de kunsten in Nederland', zegt Wine Dierickx.

In Het spookhuis der geschiedenis, gebaseerd op De theatermaker van Thomas Bernhard en geregisseerd door Gerardjan Rijnders, maakt regisseur Loets Loets een theaterstuk over hedendaagse wereldrampen in een spookhuis. Daarin gaat het publiek van statie naar statie: het Tahrirplein in Caïro, het Oval Office in het Witte Huis, een straat in Athene...

"Het gaat over de dramatische toestand van de wereld", vertelt Wine Dierickx, de enige Vlaamse in het gezelschap, "maar ook over die van het cultuurlandschap in Nederland, dat zijn subsidies drastisch ingeperkt zag. De regisseur verwoordt de frustraties die zo eigen zijn aan theatermakers. Hoe relevant is theater nog? En hoezeer wil je ervoor vechten?"

Daarom lanceerden jullie een oproep aan het grote publiek om te investeren in de bouw van jullie spookhuis. Waarom kiezen jullie voor die weg om geld te vinden?

Dierickx: "Het theater in Nederland moet op zoek naar alternatieve financieringsbronnen. Dat stimuleert de overheid heel erg. Wij begrijpen dat, maar het is minder evident dan het lijkt. Het is nu eenmaal niet zo dat bedrijven theatermakers met open armen ontvangen wanneer die op zoek zijn naar geld. Het crowdfundingsysteem staat ook nog maar in zijn kinderschoenen. Kortom: het is helemaal niet zo duidelijk hoe je dat op zoek gaan naar alternatieve middelen als theatermaker moet aanpakken. Daarom vragen wij ook 'maar' 7600 euro. Zie het als een haast ludieke reactie op de situatie van de kunsten in Nederland."

Hoe bang zijn jullie voor de toekomst?

"Wij proberen gewoon voort te doen en er niet van uit te gaan dat wij binnenkort misschien geen subsidies meer zullen krijgen. We zetten meer samenwerkingen op met de Schouwburg en andere gezelschappen in Rotterdam en zijn ook van plan jonge talenten te gaan coachen, nu de theaterproductiehuizen hier niet meer gesubsidieerd zullen worden. Dat doen we vooral uit overtuiging, niet omdat dat mooi staat in ons dossier."

Heb je het anticulturele klimaat in Nederland al aan den lijve ondervonden?

"Het is vreemd om te lezen hoe kunstenaars opeens als profiteurs afgeschilderd worden. Het sijpelt ook door in de samenleving. 'Waarom zouden jullie eigenlijk subsidies nodig hebben?', hoor je dan. Het voelt alsof cultuur er samen met andere sociale sectoren uitgepikt wordt als zondebok.

"Maar het hele verhaal heeft ook positieve kanten. Het heeft ons geloof in wat we doen gesterkt. Nog nooit ook hebben we binnen de sector zoveel gesprekken en discussies gehad. Alleen blijft het een vreemde gedachte dat binnenkort wellicht veel van de gezelschappen waar we bevriend mee zijn, zullen wegvallen. Dat wij misschien zullen wegvallen."

Het spookhuis der geschiedenis gaat op 25 mei in première in Rotterdam. www.wunderbaum.nl en www.voordekunst.nl