Direct naar artikelinhoud

Staking lost files en fijn stof op

Wat een nationale staking al niet kan doen. Gisteren werkten velen thuis. Resultaat: minder files, minder fijn stof. 'Het is goed dat veel mensen eens kennismaken met dit systeem', zegt Unizo-topman Karel Van Eetvelt.

Wat langer slapen, rustig ontbijten aan de eigen keukentafel, geen filemiserie, de kinderen wat vroeger afhalen... Tal van werknemers konden gisteren de voordelen van het thuiswerken ervaren. Ondernemersorganisatie Voka deed een rondvraag bij 1.400 bedrijven. Eén van de resultaten: 15,4 procent van de werkgevers liet gisteren zijn personeel toe thuis te werken, 5,9 procent liet werknemers op een andere locatie werken, dichter bij de woonplaats. Ook heel wat ambtenaren zaten thuis achter de pc.

Bij de dienst Personeel en Organisatie van de federale overheid bijvoorbeeld zat liefst 65 procent van het personeel thuis aan de computer. Slechts drie mensen staakten er. Van de 14.857 personeelsleden van de Vlaamse overheid die gisteren werkten, moesten 2.331 mensen (15,69 procent) zich niet verplaatsen. "Globale cijfers zijn er niet, maar het is duidelijk dat zeer veel mensen thuis hebben gewerkt", klinkt het bij Unizo, dat al een aantal jaar het telewerken promoot. "Zo zie je maar: elk nadeel heeft ook een voordeel", zegt Karel Van Eetvelt. "Het systeem vergt van bedrijven veel voorbereiding en een andere manier van evalueren: op basis van prestaties en niet van werkuren. Hoe meer dit ingebed geraakt, hoe kleiner de hinder van zo'n staking wordt. Kijk naar mij: ik heb vanochtend (gisterochtend, kw) zelf thuis gewerkt."

De gevolgen waren vooral op de autosnelwegen zichtbaar. Velen namen een dagje verlof : 17 procent bij kmo's en micro-ondernemingen volgens cijfers van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen -, anderen staakten, er was minder vrachtvervoer op de wegen, maar ook het thuiswerk speelde ontegensprekelijk een rol.

De ochtendspits op de Vlaamse wegen verliep opvallend vlot. Er stonden nauwelijks files. Op de snelwegen in Vlaanderen stond rond 8.30 uur maximaal 15 kilometer file, waar dat op een normale maandagochtend 160 à 180 kilometer is.

Het beperkte verkeer had ook een gunstig effect op de hoeveelheid fijn stof in de lucht, ondanks ongunstige weersomstandigheden. "We hebben momenteel veel fijn stof in onze lucht, onder meer door een wolk die komt overgevlogen van Poolse koolcentrales", zegt Frans Fierens, expert van de Vlaamse Milieumaatschappij.

In Brussel zat er echter wel beduidend minder stikstofoxide, vooral veroorzaakt door het verkeer, in de lucht. Op een gemiddelde werkdag in 2011 was dat 117 microgram per kubieke meter tijdens het spitsuur, gisteren slechts 75 microgram per kubieke meter. "Ondanks de relatief ongunstige weersomstandigheden lagen de concentraties dus toch lager", zegt Fierens.