Direct naar artikelinhoud

NMBS schaaft nieuwe dienstregeling bij

De concertganger haalt dan toch zijn slag thuis. Dat blijkt uit het nieuwe vervoersplan van
de NMBS, dat in december 2014 wordt ingevoerd. Op vraag van het kernkabinet komt de NMBS hier en daar tegemoet aan de kritiek van reiziger.

Al jaren zwoegen experts van de NMBS aan de nieuwe dienstregeling die vanaf december 2014 van start gaat. Het huidige vervoersplan dateert nog van 1998, maar sindsdien is het aantal reizigers met de helft toegenomen. Hoog tijd dus om de dienstregeling grondig door elkaar te schudden. In het nieuwe vervoersplan, waarvan de eerste versie in maart werd voorgesteld, werden heel wat ochtend- en avondtreinen afgeschaft. Dat leidde tot luid protest bij de reiziger.

De NMBS komt hier en daar tegemoet aan de kritiek. Vorige week raakte al bekend dat de zogenaamde ambtenarentrein, de rechtstreekse piekuurtrein om 7.55 uur tussen het station Gent-Dampoort en Brussel, dan toch behouden blijft. In de vorige versie moesten de reizigers nog overstappen in Sint-Pieters, wat een vertraging van zeven minuten opleverde. Mede dankzij het stevige lobbywerk van de Gentse sp.a heeft NMBS-topman Jo Cornu, van socialistische signatuur, de afschaffing ongedaan gemaakt.

Goed nieuws is er ook voor de concertganger. Toen de vorige versie van het rittenschema bekendraakte, stond de cultuursector in Brussel op zijn achterste poten. Muziekliefhebbers die in de AB of in de Botanique naar een optreden gaan, zouden vanaf december niet meer met de trein naar huis kunnen. Toch wel, zegt Etienne De Ganck, algemeen directeur Transport bij de NMBS, nu. De laatste trein van Brussel-Noord naar Dendermonde om 23.28 uur zal voortaan in elk station stoppen. Voor de rest zal er in de late uurroosters in Vlaams-Brabant nauwelijks iets veranderen.

Het slechte nieuws is dat de NMBS voet bij stuk houdt voor de afschaffing van de rechtstreekse piekuurtreinen tussen Wezemaal en Brussel. Ter compensatie verlengt ze 's morgens twee piekuurtreinen Hasselt-Aarschot met stop in Wezemaal tot in Leuven. 's Avonds gebeurt hetzelfde in omgekeerde richting. De spoorwegmaatschappij gaat ook niet in op de vraag voor het behoud van de rechtstreekse P-treinen Haacht-Brussel, omdat het aantal reismogelijkheden tussen Haacht en Brussel via Mechelen of Leuven tijdens de ochtendpiek uitgebreid wordt.

Het totale treinaanbod tussen Leuven en Brussel blijft grosso modo hetzelfde maar de treinen rijden de hele dag door meer gespreid. Brussels Airport wordt ook rechtstreeks bereikbaar vanuit Oostende, Amsterdam, Doornik, Hasselt en Kortrijk. Als de Schuman-Josaphattunnel in Brussel eind 2015 klaar is, komen daar nog Charleroi en Dinant bij. Tussen Aarschot en Brussel komt er een rechtstreekse verbinding die Leuven niet aandoet en de reistijd verkort van 38 tot 24 minuten. Tussen Diegem en Brussel komt er om het uur een extra IC-verbinding.

Traag

De achilleshiel van het vervoersplan blijft evenwel de traagheid van de treinen. Want daar is nog altijd weinig aan veranderd. Vanaf december zullen sommige trajecten nog trager worden afgelegd dan in het jaar 1935. Volgens NMBS-topman Jo Cornu is dat niet omdat de trein trager rijdt, maar wel omdat er veel meer mensen gebruik maken van de trein om naar school of werk te gaan.

Of u beter wordt van het vernieuwde transportplan, hangt vooral af van waar u woont. Het aanbod wordt niet uitgebreid, wel bijgestuurd. "We proberen ervoor te zorgen dat een zo groot mogelijk aantal mensen erop vooruit gaat", zei NMBS-topman Jo Cornu. Bij de selectie van de treinen speelden naast de reizigersvraag ook financiële en technische criteria mee. Soms was er geen plaats meer op het uurrooster, andere verbindingen zijn gewoon te duur. "Een trein die 8.000 euro per jaar per passagier kost, is niet meer te verantwoorden", zegt Cornu.

Het vervoersplan geldt voor drie jaar. In juli zal de NMBS een routeplanner lanceren waarmee reizigers hun toekomstige traject kunnen uitstippelen.

De 'ambtenarentrein', de rechtstreekse trein om 7.55 uur tussen Gent-Dampoort en Brussel, blijft rijden

Wie in Brussel naar een concert gaat, kan 's avonds nog met de trein naar huis

De treinen tussen Leuven en Brussel worden beter gespreid

Brussels Airport wordt rechtstreeks bereikbaar vanuit Oostende, Amsterdam, Doornik, Hasselt en Kortrijk

Tussen Aarschot en Brussel komt een rechtstreekse trein die niet over Leuven gaat

De achilleshiel blijft de traagheid van de treinen

De piekuurtreinen tussen Wezemaal en Brussel worden afgeschaft