Direct naar artikelinhoud

Delta wordt grootste luchtvaartreus

Fusie Delta Air Lines en Northwest Airlines begin van nieuwe consolidatiegolf

De samensmelting van de Amerikaanse luchtvaartgroepen Delta Air Lines en Northwest Airlines leidt tot de grootste luchtvaartgroep gemeten naar aantal passagiers. De nieuwe fusiegroep krijgt de naam Delta en zal jaarlijks zo'n 180 miljoen passagiers vervoeren.

De Tijd

BRUSSEL l De fusie, die nog moet worden goedgekeurd door de Amerikaanse autoriteiten, kan de start zijn van een nieuwe consolidatiegolf in de sector, die vooral te lijden heeft onder hoge brandstofprijzen.

De fusiegroep krijgt de naam Delta en is volgens cijfers over 2007 goed voor 176 miljoen passagiers per jaar. Verwacht wordt dat de fusie aanleiding geeft tot een consolidatiegolf in de sector.

Begin dit jaar werd al duidelijk dat Delta Air Lines, dat pas zo'n jaar geleden vanonder chapter 11 (de Amerikaanse variant van ons gerechtelijk akkoord) kwam, dringend op zoek was naar een partner. Eerst zag het ernaar uit dat dat United Airlines zou worden, maar in februari lekte uit dat vooral met Northwest Airlines werd gepraat. Delta is in de Verenigde Staten de op twee na grootste op basis van passagiersvervoer. Northwest, dat ook een tijdlang onder chapter 11 werkte, is de op vier na grootste.

De fusiegesprekken verliepen niet zonder slag of stoot en vorige maand leek het er nog op dat de onderhandelingen tot niets zouden leiden. De pilotenvakbonden raakten het niet eens over de hiërarchie in de nieuwe organisatie. Maar onder druk van de zwakke conjunctuur en vooral de torenhoge brandstofprijzen gingen de piloten door de knieën, waardoor de weg naar een akkoord open lag.

Gisteren was het zover. In een gemeenschappelijke mededelingen lieten beide maatschappijen weten dat de fusie, met een waarde van 3,63 miljard dollar (2,29 miljard euro), gestalte geeft aan de op een na grootste luchtvaartgroep ter wereld. Die krijgt de naam Delta, zal haar hoofdkwartier in Atlanta hebben en wordt geleid door Richard Anderson, nu gedelegeerd bestuurder van Delta Air Lines.

Delta Air Lines vliegt vanuit Brussel rechtstreeks op New York en Atlanta. Northwest vloog vorig jaar vanuit Brussel een paar maanden op Detroit. Die verbinding werd ondertussen alweer afgevoerd. Delta Air Lines is daardoor de enige grote Amerikaanse luchtvaartmaatschappij zonder rechtstreekse vluchten naar ons land.

Delta en Northwest vervoerden in 2007 samen 176 miljoen passagiers. De fusiegroep zal op meer dan 390 bestemmingen vliegen, werk bieden aan ruim 75.000 mensen en een jaaromzet van 35 miljard dollar halen. Alleen de fusiegroep Air France-KLM doet het qua omzet beter.

Beide maatschappijen behoren tot de SkyTeamalliantie, waarvan ook de fusiegroep Air France-KLM deel uitmaakt. Volgens waarnemers mogen nog verdere fusies en toenaderingen verwacht worden, en dat kan gevolgen hebben voor de machtsverhoudingen tussen de verschillende allianties.

De consolidatiegolf, die gedurende enkele jaren slabakte als gevolg van grootscheepse herstructureringen bij de Amerikaanse maatschappijen, krijgt door de fusie van Delta en Northwest wellicht een nieuwe boost.

Het gros van de grote luchtvaartmaatschappijen zit bij SkyTeam, Star Alliance en oneworld. Het voordeel om zich bij een van die drie aan te sluiten is een vlottere toegang tot overzeese regio's, onder meer door afspraken te maken over connecterende vluchten. Maar niets belet een luchtvaartmaatschappij om toenadering te zoeken tot een concurrent die bij een andere alliantie is aangesloten.

Zo voerde Continental Airlines, net als Delta en Northwest lid van SkyTeam, alle nodige gesprekken met United Airlines (Star Alliance) en American Airlines (oneworld). Analisten geven United de grootste kans, wat tot gevolg zou hebben dat Continental wellicht zou overstappen naar Star Alliance.

Of een verdere consolidatie in het belang van de passagiers is, valt te betwijfelen. In sommige gevallen kan die leiden tot een vlottere service, bijvoorbeeld minder wachttijden, maar een dalend aantal spelers belooft op lange termijn doorgaans weinig goeds voor de consument.

Analisten toonden zich gisteren positief over de fusie tussen Delta en Northwest, die volgens de betrokken partijen ongeveer 1 miljard dollar extra inkomsten en kostenbesparingen zal genereren.