Direct naar artikelinhoud

Banen op de tocht bij Linkeroever Uitgevers

De Vlaamse uitgeverij Linkeroever Uitgevers, waaronder behalve Linkeroever zelf ook Houtekiet ressorteert, hapt naar adem. Ondanks het feit dat de uitgeverij in 2011 met Sofie Dumont twee flinke culinaire bestsellers had, is een personeelsafslanking onvermijdelijk.

Het nieuws over de personeelsbezuinigingen en het fors schrappen in het titelaanbod wordt bevestigd door zowel directeur van Linkeroever Uitgevers Frank Jaspers als door Leo De Haes, die Houtekiet leidt. "Maar de geruchten over een op til zijnd faillissement moeten we met klem ontkennen."

Linkeroever Uitgevers, dat sinds 1 januari 2009 op de Vlaamse markt opereert, is voor 50 procent eigendom van mediagroep Concentra en voor 50 procent van Veen Bosch en Keuning Uitgevers (VBK). Linkeroever maakte vooral furore met huis-, tuin- en kookboeken en misdaadromans, waaronder de Witse-verhalen. Ze scoorde in 2011 twee bestsellers in de top-10 van best verkochte boeken van het jaar: de kookboeken van Sofie Dumont (Goe Gebakken1 en 2). Houtekiet heeft een aanbod met soms ook literaire romans en politieke non-fictie.

"Wat mij betreft valt de beslissing over de besnoeiingen zo snel mogelijk", zegt Frank Jaspers, directeur van Linkeroever Uitgevers. "De onzekerheid voor het personeel moet spoedig van de baan." Jaspers verwacht dat het een kwestie van "dagen of weken" is vooraleer de aandeelhouders de knoop doorhakken.

Momenteel werken bij Linkeroever en Houtekiet in het totaal 15 personeelsleden. "Nu al staat vast dat een serieus aantal jobs zal sneuvelen. Vervolgens is het evident dat ook het aantal titels gereduceerd moet worden." Momenteel verschijnen bij Linkeroever Uitgevers en Houtekiet zo'n 100 boeken per jaar, netjes verdeeld: 50 bij Linkeroever en 50 bij Houtekiet. Hoeveel daar binnenkort zullen van overblijven, durft Jaspers nog niet zeggen.

"Het zijn bizarre tijden in het Vlaamse boekenvak", meent Leo De Haes. "Boek.be mag dan elk jaar wel pronken met stijgende algemene verkoopcijfers, het beeld wordt echt vertekend door de mediabestsellers à la Jeroen Meus. Als je de mediaboeken uit deze lijsten wegneemt, merk je meteen dat het eigenlijk barslecht gaat en de markt drastisch krimpt."

Te veel royalty's

Jaspers vult aan: "Ondanks het feit dat we de voorbije drie jaar goede resultaten hebben neergezet, smelten onze winstmarges als sneeuw voor de zon. Van bepaalde bestsellers hou je amper iets over, terwijl het nochtans een ijzeren wet is dat je verkoopstoppers je moeilijkere werk mee financieren. Als dat mechanisme wegvalt, heb je dus een groot probleem."

Zowel Jaspers als De Haes wijzen op de investering die de populaire culinaire boeken met zich brengen. "In een normale verhouding krijgt een auteur tien procent royalty's. Maar bij de mediakookboeken die gekoppeld zijn aan een tv-programma, zijn er veel partners die een deel van de koek opeisen. Dat doet ons enigszins de das om. Het productiehuis moet zijn deel hebben, maar ook bijvoorbeeld een zender als vtm. En bovendien gaan de royalty's van de BV-auteur stilaan naar de twintig procent. Vergeet ook niet dat dergelijke boeken veel kosten in de aanmaak en productie, qua vormgeving, fotografie enzovoort."

Volgens Jaspers lag er eind vorig jaar een plan bij de aandeelhouders op tafel om Linkeroever te laten fuseren met VBK België, dat onder meer ook de distributie doet in Vlaanderen van de titels van Atlas, Contact en Augustus. "Dit is op het laatste moment afgeketst, hoewel VBK er eerst had mee ingestemd. Nochtans zou dit voor onze Vlaamse markt veel opportuniteiten inzake synergieën hebben kunnen opleveren." Sinds kort staat bij Veen Bosch Keuning Nederland Wiet De Bruijn aan het roer als nieuwe CEO. Hij speelt een doorslaggevende rol in de herstructurering.