Direct naar artikelinhoud

VRT haalt zijn slag thuis

De VRT krijgt een derde net voor kinderen en jongeren en meer geld van de Vlaamse regering. De omroep moet ook meer aandacht besteden aan eigen producties en diversiteit.

"We hebben gekozen voor een sterke openbare omroep voor alle Vlamingen", zegt minister van Media Ingrid Lieten (sp.a), die duidelijk tevreden is met de beheersovereenkomst. De minister haalde op veel punten dan ook haar slag thuis. De VRT krijgt een derde kanaal en extra middelen, maar moet ook meer focussen op kwaliteit en diversiteit. Ook gedelegeerd bestuurder Sandra De Preter glimlachte bij de presentatie van de tekst. "De VRT krijgt weer een perspectief. Dit laat ons toe onze eigen sterke koers te varen."

Het derde kanaal

Naast Eén en Canvas krijgt Ketnet in de loop van 2012 een apart kanaal. Tot acht uur 's avonds zal het kanaal kinderprogramma's uitzenden, daarna zijn de jongeren aan de beurt. In het eerste jaar moet er minstens een jongerenprogramma per week zijn, vanaf 1 september 2013 moet er twee à vier avonden per week een aanbod voor jongeren zijn. Op die manier krijgt Canvas de ruimte om overdag herhalingen van bijvoorbeeld Reyers laat van de vorige avond uit te zenden. Bovendien moet Canvas zijn cultuur- en informatieaanbod uitbreiden.

Dit jaar kreeg de VRT een basisdotatie van 275,2 miljoen euro. Volgend jaar stort de Vlaamse regering 293,4 miljoen op de rekening van de VRT. Daarnaast mag de VRT 68,4 miljoen uit radioreclame, sponsoring en internetreclame binnenhalen. Op televisie alleen bedraagt het plafond 16,5 miljoen, 6 miljoen meer dan tot nu toe. Daarnaast blijft er ook een compensatiemechanisme bestaan als de commerciële inkomsten tegenvallen. "Dit legt een gezonde basis voor de toekomst", vindt bestuursvoorzitter Luc Van den Brande. "Er is een structurele groei van 6,6 procent. Dat is niet evident in tijden van nood en budgettaire inspanningen."

In ruil voor het extra geld moet de VRT niet alleen een derde kanaal oprichten, de omroep moet ook meer aandacht besteden aan de kwaliteit van zijn aanbod. "De omroep mag zich niet laten leiden door kijkcijfers", zegt Lieten. Daarom moet de VRT onder andere meer focussen op diversiteit voor en achter het scherm. Zo moeten in het televisieaanbod een derde vrouwen en 5 procent nieuwe Vlamingen zitten. Daarnaast moet de VRT ook meer inzetten op cultuur, onder meer met een wekelijks cultuurprogramma en door samen te werken met de culturele sector. Nieuws blijft ook een speerpunt van de openbare omroep, maar daar moet de VRT een versnelling hoger schakelen op het vlak van onderzoeksjournalistiek en buitenlands nieuws.

Ten slotte blijft de V in VRT belangrijk. De radiozenders moeten 25 procent van hun muziektijd reserveren voor Vlaamse producties, een norm die nu al bijna gehaald wordt. Op tv moet 65 procent van het aanbod Vlaams zijn. Radio Vlaanderen Internationaal wordt geschrapt, maar Radio 1 en Radio 2 blijven wereldwijd per satelliet te beluisteren. Voor anderstalige inwoners hier moet de VRT tegen eind dit jaar een plan ontwikkelen zodat de omroep hen goed kan informeren over de Vlaamse cultuur en actualiteit.

Om in te spelen op de veranderende mediabehoeften mag en moet de VRT ook actief zijn op internet en mobiele platforms. Zo zal een selectie van het aanbod (nieuws, cultuur, sport, kinderen) online te bekijken zijn. De nieuwssites moeten wel focussen op beeld en niet op tekst. Zo wil men vermijden dat de VRT het leven van de krantenwebsites al te zuur maakt.