Direct naar artikelinhoud

Alle wegen leiden naar BAM

Vanmiddag maakt de Vlaamse regering naar alle waarschijnlijkheid bekend dat ze voor het BAM-tracé kiest om de Antwerpse mobiliteitsknoop te ontwarren. Dat is niet echt een verrassing: de alternatieven zijn nooit echt een optie geweest.

Als minister-president Kris Peeters(CD&V) vandaag staat te glunderen, dan is dat omdat zijn uitgekiende plan stilaan werkelijkheid wordt. In 2000 schaarde de Vlaamse regering zich achter het BAM-tracé. Dat was toen zonder CD&V, maar die partij heeft zich steeds consciëntieus aan dat scenario gehouden. Elke stap in het Oosterweeldossier lijkt wel een stap dichter bij BAM.

Lange Wapper

Telkens als het maatschappelijke draagvlak voor het BAM-tracé dreig te verzanden, komt de overheid aandraven met een aantal aanpassingen die de burger moeten overtuigen."Dit is het mooiste konijn dat Kris Peeters ooit uit zijn hoed heeft getoverd", zei baron Paul Buysse in september 2010 in deze krant. De Lange Wapper werd vervangen door een tunnel en plotseling werd ook het viaduct van Merksem enkele meters onder het grondoppervlak aangelegd. Dat zou de luchtkwaliteit echter niet ten goede zou komen.

Bretellen

Kort daarna kwam het Antwerpse stadsbestuur opnieuw met een verrassing van formaat: de ondertunneling van de Krijgsbaan, de zogenaamde R11 bis. De boodschap was toen dat het BAM-tracé niet de oplossing was omdat er te veel volk op de ring zou blijven rijden. Daarom zou het stadsbestuur ook bretellen/tangenten aanleggen om de ring te ontlasten. De burgemeesters van de betrokken gemeenten reageerden verrast.

Hollandse knoop

Ook nu komen er enkele dagen voor de beslissing elementen bovendrijven die het draagvlak voor het BAM-tracé moeten vergroten. Zo zal het viaduct over het Albertkanaal worden vervangen door een tunnel. Dat zou op termijn de mogelijkheid openhouden om de ring over een afstand van zowat twee kilometer te overkappen. Alleen is niet iedereen ervan overtuigd of dat überhaupt mag van Europa. Ook de befaamde paperclip, de moeilijke oprit naar de ring, zou worden vervangen door een klassieke 'Hollandse knoop'.

Geluidsoverlast

In vergelijking met het vorige Milieueffectenrapport, uit 2005, is in het huidige plan-MER de aanvaardbare geluidshinder voor de buurtbewoners verhoogd van 60 naar 70 decibel. Dat komt neer op een verdubbeling van het toegestane geluid. Terwijl er volgens de vorige normen nog tienduizenden inwoners van Antwerpen en omstreken beschermd moesten worden tegen overlast, is dat dankzij deze versoepeling nog maar enkele honderden. Het nieuwe plan speelt in het voordeel van de regering.

Vrachtwagen-

verbod

De kans is groot dat de Vlaamse regering vandaag het vrachtwagenverbod in de Kennedytunnel zal laten vallen. Dat is volgens het MER-rapport immers contraproductief. In de plaats daarvan zou er een variabele tolheffing komen in de Oosterweel-, de Kennedy- en de Liefkenshoektunnel.

Nochtans is het vrachtwagenverbod, net zoals een tolheffing in de Oosterweeltunnel, een randvoorwaarde waar de Vlaamse regering al meer dan tien jaar aan vasthoudt. Onder meer het Arup-Sum-tracé, van het grootste ingenieursbureau ter wereld, werd op basis van de randvoorwaarden gekelderd.

Een tolheffing aan de Kennedytunnel tilde het voorstel van Arup-Sum boven dat van BAM, terwijl een vrachtwagenverbod in de Kennedytunnel het omgekeerde deed.

Onpartijdigheid

De actiecomités Ademloos en stRaten-generaal hebben sterke twijfels over de onpartijdigheid en onafhankelijkheid van het plan-MER. Bouwheer en opdrachtgever BAM zou te sterk betrokken zijn. "Alle erkende experts staan op de loonlijst van BAM. Wettelijk gezien is het toegestaan dat de bouwheer de MER-deskundigen aanstelt. Alleen kun je die bezwaarlijk onafhankelijk noemen", zeg Manu Claeys van stRaten-Generaal.

Gezondheid

Niet alle opties zijn onderzocht, fulmineren de actiegroepen. Ademloos kaart aan dat weinig of geen aandacht is besteed aan de gezondheidsgegevens per onderzocht tracé. Men heeft ook geweigerd het oorspronkelijke Meccanotracé, zonder R11 bis, te bestuderen. Ook het overkappingseffect van het Meccanotracé is niet bestudeerd.