Direct naar artikelinhoud

't Stad wordt autoluwer, maar bant auto allerminst

Een akkoord over hoe het Oosterweelvraagstuk aangepakt zal worden, heeft Bart De Wever (N-VA) nog niet bereikt. Maar over het autogebruik binnen de stad zijn de onderhandelaars het al wel eens: de stad moet autoluwer worden, zonder de auto te bannen.

De onderhandelingen in Antwerpen vorderen traag maar gestaag. De grootste knopen zijn echter nog niet doorgehakt. Over het sociaal beleid, een ferme kluif aangezien CD&V zich absoluut niet kon vinden in wat er daarover in de formateursnota 'Respect voor A' van Bart De Wever (N-VA) staat, is er zo nog geen overeenstemming. Over het Oosterweelvraagstuk wijzen de neuzen evenmin al in dezelfde richting. Maar over de mobiliteit binnen de stad, is dat wel al het geval.

"Dertig procent van het verkeer in het centrum van de stad zijn auto's die op zoek zijn naar een parkeerplaats. Als we dat beter kunnen leiden, komen we al een heel eind", aldus een onderhandelaar. Om de stad autoluwer te maken, wil het nieuwe stadsbestuur onder meer gebruik maken van verdwijnpaaltjes en nummerplaatherkenning. Op die manier blijft de binnenstad bereikbaar voor wie er woont en goederen moet leveren, maar wordt tegelijkertijd ander autoverkeer ontmoedigd. Aan de rand van de stad komen grote en goedkope parkings. Aan het aantal parkeerplaatsen in de binnenstad wordt niet geraakt, de parkeergelegenheden die verdwijnen door de heraanleg van de kaaien zal gecompenseerd worden met ondergrondse parkings in de buurt.

De drie partijen zijn er ook al over uit hoe ze de capaciteitsproblemen in het onderwijs willen oplossen, het uitgangspunt daarbij is de vrije schoolkeuze voor de ouders. Ook over het jeugdbeleid en de haven bereikte formateur De Wever al een akkoord, net zoals over sport en cultuur. Wat dat laatste luik betreft, moet er op het vlak van mode een veel intensievere samenwerking komen met de sector. Antwerpen wil eveneens flagship stores aantrekken, die nu vaak eerder voor Brussel kiezen. Een internationale modeweek, zoals De Wever voorstelde in zijn nota, komt er niet.

De Wever besloot samen met Liesbeth Homans (N-VA), Marc Van Peel (CD&V), Annemie Turtelboom (Open Vld) en hun respectieve delegaties ook al dat het stilaan welletjes is met het getouwtrek tussen de twee grote Antwerpse voetbalclubs over het nieuwe stadion op Petroleum Zuid. Als Antwerp FC en Beerschot er voor eind 2013 niet uitgeraken, zullen ze hoogst waarschijnlijk kunnen fluiten naar hun nieuwe arena.

"We hebben nu ongeveer 270 van de 400 resoluties in de nota van De Wever een eerste keer besproken", aldus een van de gesprekspartners gistermiddag. "Maar dat was nog maar een eerste lezing, er moeten nog heel wat dingen definitief uitgeklaard worden." En ook aan deze onderhandelingstafel wordt het adagium 'er is pas een akkoord, wanneer er een akkoord is over alles', gehanteerd.

"We praten hier over een huwelijkscontract voor zes jaar, we wisselen aan tafel onze visies uit. Het gaat eindelijk echt over inhoud. Heerlijk is dat." De Antwerpse onderhandelaars van N-VA, Open Vld en CD&V hebben elkaar gevonden, zeggen ze. "Het zal wel een cliché zijn, maar we werken écht constructief." Getuige daarvan: het gebrek aan lekken naar de pers. Sinds de officiële start van de onderhandelingen op 16 november, een goede twee weken geleden, kwam er nauwelijks iets naar buiten. Een schril contrast met de maand voordien, toen de verschillende partijen in 't Stad publiekelijk robbertjes uitvochten en strategisch lekten bij de vleet.

Formateur Bart De Wever (N-VA) herhaalde al meermaals dat het zijn bedoeling is om ergens half december te landen. Geen onderhandelaar die die ambitie momenteel tegenspreekt. "Pas op, witte rook is nog niet in zicht, maar een brandgeur is er evenmin. Dus wie weet." Feit is wel dat na de inhoudelijke gesprekken ook de onderhandelingen over de schepenposten nog gevoerd moeten worden.