Direct naar artikelinhoud

Waarom Helena Christensen een moderne Moeder Teresa is

Model en fotografe Helena Christensen is het gezicht van de laatste anti-Aidscampagne van Red-label, een initiatief van U2-zanger Bono.

Helena Christensen is een soort moderne Moeder Teresa. Haar carrière kent maar één constante: liefdadigheidswerk. Op haar 31ste zei het supermodel de catwalk vaarwel en ontpopte ze zich tot een kameleon op de arbeidsmarkt. De inmiddels 43-jarige schoonheid acteerde in een paar films en kortfilms, ontwierp kleine collecties voor juwelen- en lingeriemerken, baatte een antiekwinkel uit en hervatte haar oude passie: fotografie.

Tussendoor zet ze zich in voor een resem goede doelen. Ze maakte fotoreeksen over de opwarming van de aarde in Peru voor Oxfam, zet zich in voor onderzoek naar borstkanker, is verbonden met organisaties die kinderen uit Chernobyl helpen en gaat betogen op de Klimaattop.

"Als ik al een expositie van mijn foto's doe, dan is die voor het goede doel", vertelt ze tijdens de voorstelling van haar laatste liefdadigheidsactie voor Red-label in Maasmechelen Village. Red is een overkoepelend label dat fondsen verzamelt voor The Global Fund to Fight Aids, Tuberculosis and Malaria en gaat deals aan met commerciële bedrijven. U2-zanger Bono richtte het label mee op.

Die firma's verkopen producten waarvan een percentage naar het label gaat. Nieuwste partner is Value Retail, waarvan onder andere Maasmechelen Village deel uitmaakt. Christensen nam een foto van een bloemenveld die op de Red-tas werd gedrukt. Het ontwerp wordt op 1 december (Wereld Aids Dag) verkocht voor 10 euro. De opbrengsten gaan integraal naar Red. "We hopen minimaal 20.000 euro te verzamelen", vertelt Desiree Bollier, de Chief Executive van Value Retail. "Bovendien hebben we al een een groot bedrag aan Red geschonken."

Red werkt samen met partners als Coca-Cola en Apple. Bedrijven die niet meteen een zuivere reputatie hebben als het op mensenrechten aankomt. Apple moest vorige maand vaststellen dat er minderjarigen in een van haar fabrieken worden tewerkgesteld. "We selecteren partners die bij onze waarden passen", zegt Eloise Todd, de Belgische vertegenwoordiger van Red.

"We gaan er dan ook vanuit dat onze partners orde op zaken stellen wanneer ze feiten als deze vaststellen. Als dat niet het geval is, zeggen we de samenwerking op." Die stappen zette Red eerder toen voormalige partner Gap de mensenrechten van arbeiders bleek te schenden. Een van de fabrieken van het grootwarenhuis dumpte giftige stoffen. Red bleef sinds de oprichting in 2006 niet gespaard van kritiek. In 2007 merkte magazine Advertising Age op dat bedrijven enorm veel geld in de promotie van hun Red-producten pompten en de opbrengst van het initiatief tegenviel. Ook de Red Bag werd in Maasmechelen geïntroduceerd met een luxueus etentje op kosten van Value Retail voor de media. "Een peulschil in vergelijking met het geld dat wordt ingezameld en gedoneerd", merkt Bollier op.